Suomen markkinoilla oli viime vuonna myynnissä virallisten maahantuojien kautta neljä ukrainalaista ja neljä venäläistä venemerkkiä.

Ukrainalaisista venemerkeistä Brig on maailman suurin huvikäyttöön tarkoitettujen rib-veneiden valmistaja ja myös Suomessa rib-veneiden suvereeni ykkönen. Viime vuonna uusia Brigejä ensirekisteröitiin Suomeen 58 kappaletta, mikä teki siitä 14. myydyimmän venemerkin ja kolmanneksi myydyimmän tuontivenemerkin. Brigin maahantuojana ja myyjänä toimii inkoolainen Marinew Ab Oy.

Muiden ukrainalaisten merkkien edustus löytyy Itä-Helsingistä. Mustikkamaalla toimiva Boatman Group Oy tuo Ukrainasta Suomeen alumiinisia Finval-kalaveneitä sekä alumiinirunkoisia AquaSpirit-ribejä. Herttoniemeläinen Sea Store Oy kauppaa täysalumiinivenemerkki UMS Tunaa. Viime vuonna Suomeen ensirekisteröitiin kahdeksan uutta Finvalia ja yhteensä kuusi uutta AquaSpiritiä ja UMS Tunaa eli kolme kumpaakin. 

Marinew'n toimitusjohtaja Torleif Theman kertoo, että Brigin Harkovan alueella sijaitsevat tehtaat ovat ehjät ja säästyneet pommituksilta, mutta jääneet sotatoimien jalkoihin ja toiminta on keskeytetty. Työntekijät ovat tiettävästi kaikki elossa, mutta hakeutuneet kukin tahoillensa turvaan.

Myös Kiovan alueella toimivan Finvalin tehdas on kunnossa, mutta tuotanto on turvallisuussyistä keskeytetty. Viimeisen tiedon mukaan kaikki Finvalin työntekijät ovat turvassa, mutta osa sotii rintamalla ja osa toimii paikallisissa kodinturvajoukoissa.

– On sanomattakin selvää, että tapahtumat ovat shokki kaikille. Tapahtumat ovat kuitenkin yhdistäneet Finval-yhteisön toimimaan Ukrainan puolesta. Ensimmäiset kansainvälisten Finval-dealerien keräämät avustuserät ovat jo saavuttaneet Ukrainan. Käytännössä osa myytyjen veneiden tuotosta käytetään Ukrainan tukemiseksi, kertoo Boatman Groupin toimitusjohtaja John Lönnberg.

Marinew teki ennätyssuuren venetilauksen Brigille kaudelle 2022, ja suurin osa ennakkoon tilatuista veneistä ehti saapua Suomeen ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Suosituimpia Brig-malleja Marinew'lla on vapaana varastossa ja niitä on siis saatavilla vielä tulevaksi kesäksi. Osa tilatuista veneistä jää kuitenkin näillä näkymin saapumatta eikä uusia tehdastilauksia voida toimittaa.

– Meidän kaupalliset haasteet tai myyntimäärät ovat kuitenkin isossa kuvassa pieni murhe ja ajatuksemme ja huolemme ovat Ukrainan sodassa ja ukrainalaisten selviytymisessä, Theman sanoo.

Boatman Group siirtyi jo viime syksynä myymään varastossa olevia veneitä ennakkotilausten sijaan. 

– Kyse oli ennakoivasta toimenpiteestä koronan vaikutuksille, mutta se on osoittautunut sopivan varsin hyvin myös sotatilaan. Tähän saakka sodan vaikutukset Boatman Groupin asiakkaisiin ovat olleet minimaalisia. Olemme pitkin talvea myyneet ja luovuttaneet Suomeen saapuneita veneitä. Joitakin veneitä löytyy vielä varastosta, Lönnberg kertoo.

Lisäksi Boatman Groupilla on valmiita veneitä tehtaalla odottamassa tilanteen rauhoittumista, mutta niiden saamista Suomeen on turha arvuutella.

Venäläisten veneiden toimitukset jatkuvat ainakin toistaiseksi

Lentokone-, raketti- ja ohjusteollisuudesta tunnetussa Samarassa Etelä-Venäjällä veneitä valmistava Vboats oli viime vuoden uusien veneiden ensirekisteröintitilaston mukaan 77 veneellä Suomen myydyin tuontivenemerkki ja kaikkiaan Suomen 11. myydyin venemerkki.

Muut kolme Suomen markkinoilla aktiivisesti edustettua venäläistä venemerkkiä ovat NorthSilver, Master Pro ja Berkut, jotka kaikki tulevat Pietarin alueelta. Uusia NorthSilvereitä ensirekisteröitiin Suomessa viime vuonna 27, Mastereita 16 ja Berkuteja 12.

Mastereita teetettiin aiemmin Pietarissa muun muassa sukellusveneiden valmistajana tunnetulla Admiralty Shipyardsilla, mutta nykyisen Master Pro -venemerkin valmistaja ja omistaja on muiden mainittujen venäläisten venemerkkien tavoin yksityisyritys. NorthSilverin syntyhistoriaan liittyy lisenssivalmistussopimus suomalaisen Silver kanssa, mutta yhteistyö tuli päätökseen jo vuosia sitten.

Vboats ja Master Pro -veneiden maahantuojana ja myyjänä toimii perinteikäs, Helsingin Herttoniemessä toimiva veneliike Waltic Oy.

– Vboatsin ja Master Pron tuotanto sujuu tällä hetkellä normaalisti suhteessa vallitsevaan maailmanlaajuiseen raaka-aine- ja komponenttipulaan. Teimme kauden 2022 ennakkotilaukset tehtaille jo toukokuussa 2021 ja kaikki tilatut veneet on määrä toimittaa sovitusti ennakkotilauksien mukaisesti, kertoo Walticin hallituksen puheenjohtaja Ville Lehti.

Venäjää vastaan asetettujen pakotteiden vaikutuksia tai kuluttajakäyttäytymisen muutoksia Lehti ei ryhdy ennakoimaan.

– Mahdolliset Venäjää vastaan asetetut pakotteet tai Venäjän vastapakotteet voivat aiheuttaa ongelmia toimitusketjuissa, mutta tällä hetkellä sellaisia ei ole tiedossa. Kuluttajia enemmänkin huolestuttaa se, saako ylipäätään uutta venettä tulevaksi kaudeksi. Myös ennakkotilanneet asiakkaat ovat huolissaan toimituksista, Lehti kertoo.

Uusien moottoriveneiden kauppa on Suomessa vahvasti kotimaisten venemerkkien hallinnassa. Kymmenen myydyimmän venemerkin listalle tuontivenemerkeillä ei yleensä ole asiaa, vaikka Vboats viime vuonna lähelle pääsikin. Viime vuoden myydyin venemerkki oli Buster, joita ensirekisteröitiin 621 kappaletta. Tarkemmin viime vuoden uusien veneiden ensirekisteröinneistä voi lukea Totalveneen tammikuussa julkaistusta artikkelista.