Pulpettiveneitä on vähän joka lähtöön. Nämä kolme ovat sieltä rankemmasta päästä, mutta kukin aivan omalla tavallaan.
Rocky 50
Kutakuinkin Pietarsaaren ja Kokkolan välissä sijaitseva Bosund on perinteikäs veneen- ja laivanrakennuspaikkakunta. Rocky 50 lienee uusimpia bosundilaisia. Uuden merkin taustalta löytyy valmistaja PG Made ja kaikesta muusta vastaava OD Center, molemmat Bosundista.
Rocky 50 on 5,2-merinen keskipulpettivene, joka ei turhia hienostele. Siinä on pari mukavaa istumapaikkaa ohjaamossa ja paljon paljasta peltiä. Kuorma- ja liikkumatilaa on runsaasti, eikä korkeiden laitojen suojassa huoleta, vaikka vähän tyrskyäisi.
Se mikä iskee kuitenkin heti silmään, on alumiinityön laatu. Kyljet ovat sileitä ja suoria, eikä mitään ”vetelyä” ole nähtävissä. Hitsisaumoissakaan ei ole säästelty. Kalusteita on vähän, esimerkiksi peräpenkkiä ei ole lainkaan. Sen sijaan moottorikaivon molemmin puolin pääsee liikkumaan laitojen suojassa aivan peräkulmiin saakka.
Säilytystiloja on paljon, mutta ainoa varmasti kuiva on pulpetin edessä olevan penkin sisällä. Muut ovat avolokeroita, joita toki on helppo käyttää, kun kansia tai luukkuja ei tarvitse ropata. Lepuuttimille on näppärät säilytystelineet pulpetin etunurkissa.
Rockyn pariksi tarjotaan 60- tai 80-hevosvoimaista Mercurya. Pienemmällä pakettihinta jää 29 900 euron, isompi nostaa sen 33 300 euroon. Huippunopeudeksi luvataan moottorivalinnan mukaan 30 tai 33 solmua.
Arronet 18’5 SPO
Ruotsalainen Arronet taitaa yhteysveneet. Se on ollut viime aikoina ahkera, ja mallivuodelle 2025 tulee paljon uutta, kuten suosikkimalli 24’5 Surprisen facelift, kokonaan uusi 26 Surprise sekä kantosiivillä varustettu Arrofoil 25 Cabin. Myös pienin, eli alle kuusimetristen avoveneiden 18’5-sarja uudistuu merkittävästi. Malleja on kolme, keskipulpetilla varustettu SP, tuplapulpetillinen SPO sekä siihen perustuva kalastusversio Fishing. Vene 25 Båt -messuilla Suomen ensiesittelyssä oli keskimmäinen.
18’5 SPO on Arronetin useimpien ohjaushyttiveneiden tavoin tehty selvästi ensisijaisesti yhteysajoon, vaikka avovene onkin. Siinä on korkea ja täyskorkeana sivuille jatkuva tuulilasi, joka varmaankin antaa ohjaamoon ja matkustamoon hyvän suojan. Yksiosainen väliovi tekee tuulilasin läpikulusta mahdollisimman sujuvaa.
Kulkuyhteydet veneeseen ja veneestä ovat sekä keulasta että sivuilta erittäin selkeät ja turvalliset. Keulataso on suuri ja tasainen, varalaita leveä ja askelmat kookkaita. Kaikissa pinnoissa on tehokas karhennus. Arronetit ajetaan kaula- tai kylkiparkkiin, joten perässä ei samanveroista kulkumahdollisuutta ole.
Kojelaudasta löytyy vakiona 9-tuumainen plotteri ja kännykän langaton lataustelakka. Ohjaus on vakiona hydraulinen ja moottorina on 115-hevosvoimainen Suzuki, jossa on teholuokan ainoana tehokkaammista koneista tuttu sähköinen kaukohallintalaite. Arronetin pakettihinta on 44 400 euroa.
www.astrum.fi | www.arronet.se
Max 55
Max on raumalaisen Alpo Pro Boatsin huvivenemerkki – tai sanotaanko huvi- ja hyötyvenemerkki. Maxin valttikortti on hyvin muotoiltu katamaraanirunko, joka on sekä suuremmissa (68 ja 78) että pienemmissä (48) malleissa todettu hyvin toimivaksi: se on suorituskykyinen, kohtuullisen taloudellinen sekä erittäin mukava aallokossa. Toki myös katamaraaneille tyypilliset vakiohyveet ovat mukana: kantavuus on suuri eikä vakautta tarvitse epäillä.
Yksi katamaraanirungon etuja on sen leveä keula, mikä tekee kansitilasta selkeän muotoisen ja mahdollistaa helposti toteutettavan, leveän keularampin. Max 55:ssä keularampin 130 cm leveys mahdollistaakin mönkijän kyytiin ajamisen, eikä kantavuuskaan rajoita, sitä on peräti 1 100 kiloa.
Mittasuhteiltaan Max 55 on varsinkin katamaraaniksi solakka, sen leveys on tasan kaksi metriä. Leveys on kuitenkin käytetty tehokkaasti hyväksi, sillä sisäleveys on turkkitasossa 182 cm. Vakiopulpetti ja sen takana oleva mukava sohvapenkki on vakiona sijoitettu taakse, joten kansitilaa on lopulta ruhtinaallisesti. Kalusteiksi on tarjolla erikokoisia istuinlaatikoita.
Tehosuositus on 2 x 40–60 hevosvoimaa, mutta Max 55:n saa myös yhdellä 60- tai 80-hevosvoimaisella koneella. paketit muodostetaan Suzukin perämoottoreilla. Pariasennusten valtti on käsiteltävyys tarkkuutta vaativissa ja ahtaissa paikoissa. Koska katamaraanissa koneet ovat kaukana toisistaan, kääntyy vene poikkeuksellisen tehokkaasti moottoreilla.
Kahdella 60-hevosvoimaisella Suzukilla varustettuna 55:n odtetaan saavuttavan noin 35 solmun huiput. Pakettihinnaksi ilmoitetaan 49 990 euroa. Yhdellä 60-heppaisella varustettuna hinnat alkavat kymppitonnin alempaa.