Kahdeksan metriä pitkä ohjaushyttivene on kyvykäs menopeli pidemmällekin taipaleelle. Se olisi varmasti monia yhteysveneilijöitä kiinnostava kokoluokka, mutta talouden realiteetit ohjaavat kysyntää pienempiin ja edullisempiin malleihin. 

Venevalmistajan kannalta isompi on periaatteessa parempi, mutta kokonaan uuden mallin kehittäminen rajalliseen markkinasegmenttiin on arvokas investointi ja siten jossain määrin riski. Helpottaa, jos ei tarvitse aloittaa aivan puhtaalta pöydältä.

Arronetin ja Silverin ei ole tarvinnut. Silver esitteli viime vuonna seitsemän metrin kokoluokkaan Seahawk Cabinin, ja Arronetin suosio Suomessa perustuu pitkälti saman kokoluokan 23’5 ja 24’5 Surprise -malleihin. Näistä lähtökohdista on syntynyt kaksi mallivuoden 2025 uutuutta kahdensan metriä pitkien ohjaushyttiveneiden luokkaan. Vaikka mittaluokka on sama, on kaksikon mittasuhteet kovin erilaiset.

Arronet 26 Surprise – Hiljaa hytissä

Arronetilla on ollut lähtökohtana 24’5 Surprisen runko, josta on tehty reilut puoli metriä pidempi, ilman että leveyteen on kajottu. Sen jälkeen linjastolta on poimittu suuremman 28 Surprisen pidempi hytti, ja kavennettu sitä sen veran, että se solahtaa kapeampaan 26:n runkoon. 

Hytti on läpikuljettava ja sijoitettu Arronetille tyypilliseen tapaan perän puolelle, eli taka-avotila on lyhyempi kuin etuavotila. Myös hytin asennus on ruotsalaismerkille tyypillinen. Sille on ”kolo” rungossa, johon hytti ”tiputetaan” kumityynyjen ja -saumojen varaan paikalleen. Kelluva erillisrakenne eristää hytin poikkeuksellisen tehokkaasti runko- ja moottoriäänistä. Surprise on mallinimen mukaisesti yllättävän hiljainen.

Pidemmän hytin ansiosta sään suojaan mahtuu enemmän tai mukavammin porukkaa. Vakiomallissa on ohjaamon erillisistuimet ja laitasohvat (8 istumapaikka), messuveneessä 4 erillistuinta ja takapenkit (6 istumapaikkaa), ja tila riittää juuri ja juuri myös kuuden jousitetun erillisistuimen ratkaisulle. 

Arronetin sisustus on tumman puhuva, mikä ei ainakaan lisää tilantuntua. Verhoilu on kuitenkin kattavaa, joten tunnelma on lämmin eikä mukavuudessa ole valittamista. perusteellista joten tunnelma on lämmin. Jotkut kulmat ja kohdat, joihin sormet, varpaat tai sääret tapaavat osua, voisivat tosin olla kirjaimellisesti hiotumpiakin.

Arronet 26 Surprise varustetaan Suzukin 350-hevosvoimaisella Dualprop-perämoottorilla, jolla huippunopeuden odotetaan nousevan 50 solmuun luokkaan. Vakiovarustus on tyyliä valmis kovaan yhteysajoon: muun muassa jousitetut penkit (2 kpl), tehokas lämmitin (4 kW) ja 12-tuumainen laatuplotteri (Garmin 1223), trimmitasot (jääsuojatut) sisältyvät 155 000 euron hintaan.

Arronet 26 Surprise löytyy Vene 25 Båt -messuilta Astrum Veneen osastolta 7d128.

www.astrum.fi

www.arronet.se

Silver Condor Cabin – Tanssilava takana

Silver teki viime vuonna Seahawk Cabinilla pitkään odotetun paluun ohjaushyttiveneiden markkinoille. Seahawkin seitsemän metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä runko on täysin uusi. Alumiinirungon päälle löytyi sopiva hytti saman konsernin sisarmerkki TG 6.9:stä. Yhteistyötä yli merkkirajojen, siis.

Kun vauhtiin on päästy, tulee mallivuodelle 2025 metriä pidempi Condor Cabin. Sen perustana on metrillä pidennetty Seahawkin runko. Silverin tapauksessa kasvun koko mitta on käytetty taka-avotilan kasvattamiseen, sillä keulasta aloittaen kaikki on Condorissa samoilla sijoilla kuin Seahawkissa: etruavotila ja ohjaushytti ovat identtiset. Tilaa hytissä on kuudelle, tiiviisti seitsemällekin.

Hytin tilaratkaisu on tavallisesta poikkeava, niin on isosti aukeava, kekseliäästi kaksiosainen liukukattoluukkukin. Molemmat ovat tuttuja myös TG 6.9:stä, joka on ollut useana vuonna Suomen myydyin ohjaushyttivene. Ihan pielessä konsepti ei siis ole. Muiden saman hytin jakavien mallien tavoin myös Condoriin saa pedattua parivuoteen. 

Condorin mahtavuus on peräti 3,5 neliömetrin taka-avotila. Se saa veneen näyttämään joistakin katsomiskulmista hiukan haasteelliselta, mutta jos suurta avotilaa tarvitsee, tässä sitä on. Kalustusta ei vakiona ole, joten avotila on vapaasti kuormattavaksi – tai vaikka tanssittavaksi. Lisävarustelistalta avotilaan voi poimia istuinlaatikoita ja norjalaistyylisen ulko-ohjauspisteen.

Moottoritehoissa myös Condor Cabin nousee 350 hevosvoimaa, sillä valikoiman huipulla on Honda uusi 5-litrainen V8 -perämoottori, jolla päästään tässäkin tapauksessa noin 50 solmun huippunopeuteen. Pakettihinta jää kilpailukykyisesti 100 000 euron tasarahaan, vaikkakin lisävarustelistalle tulee väistämättä merkintöjä, kun vakiovarustelun kohokohta on lähinnä 9-tuumainen Raymarinen plotteri. Arronetin kohdalla mainitut varusteet maksavat Condoriin kymppitonnin, eli vertailuhinta jää yhä selvästi edullisemmaksi.

Silverit ovat Vene 25 Båt -messuilla osastolla 6h48. Messut jatkuvat vielä sunnuntaihin 16.2. saakka.

www.silverboats.fi