Uivassa on esillä oikeastaan kaikki tärkeimmät mallivuoden 2019 uutuusveneet, jotka on jo ehditty esitellä alkuvuodesta talvikauden sisämessuilla. Niihin pääsee nyt tutustumaan oikeassa elementissä.
Tässä käännetään katseet kuitenkin jo tulevaan eli Uivassa ensiesittelyssä oleviin mallivuoden 2020 uutuuksiin. Niiden lisäksi Uivassa on monia makupaloja, jotka näytetään yleisölle nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.
Purjeveneistä suurimmalla mielenkiinnolla odotetaan Beneteau Oceanis 30.1:n ensiesiintymistä. Kooltaan mainiosti Suomen saaristoon sopivan veneen piti olla täällä vain käymässä ja siirtyä esitekuvausten ja Uivan jälkeen Tukholman ja Oslon messuille.
Toisin kuitenkin kävi, sillä Saaristomerellä järjestettyjen kuvauksien jälkeen ranskalaismiehistö ajoi veneen kovaa kiville. Kuvat saatiin, mutta vene päätyi telakalle. Vene pyritään saada Uivaan mennessä korjattua ja takaisin vesille, mutta aivan varmaa sen onnistuminen ei vielä tätä kirjoitettaessa ole.
Suunnilleen samassa retki- ja matkapursien kategoriassa Uivassa esitellään Jeanneau Sun Odyssey 319 ja Hanse 348. Enemmän tilaa ja luksusta tarjoavat sähköpropulsiolla varustettu Arcona 380 Z, Beneteau Ocaenis 38.1 Performance, X-Yachts Xc 45 ja X4.9 sekä Lagoon 42 -katamaraani. Monen silmään kaunein pursi saattaa olla Suomen vanhimman edelleen toiminnassa olevan puuveneveistämön, vuonna 1904 perustetun Jakobstadt Båtvarvin Nordwind 20' -päiväpursi.
Uivan maailman ensiesittelyistä vastaavat lähinnä kotimaiset moottorivenevalmistajat.
Buster tuo uivaan täysin uudistuvat XL:n ja XXL:n. Ne jakavat saman rungon, jota XXL:ssä on pidennetty. Idea saman rungon hyödyntämisessä eri pituisena kahdessa mallissa on Busterille entuudestaan tuttu edellisen sukupolven XL/XXL:stä ja nykyisestä Magnum/SuperMagnum-malliparista.
Myös XL/XXL:n muotoilun voi odottaa noudattavan isompien uuden sukupolven Buster-mallien viitoittamalla tiellä eli sukunäkö esimerkiksi Magnun/SuperMagnum-mallipariin lienee selvä. Buster julkistaa uuden XL:n ja XXL:n päivää ennen Uivaa eli keskiviikkona 14. elokuuta.
Ennakkolaineita nostattava mallivuoden 2020 uutuus on myös TG 7.9 KingCruiser. Se korvaa TG-mallistosta pari vuotta sitten pudonnutta 7200 KingCruiseria. Totalvene ehti käydä 7.9:ä jo kokeilemassa, katso lisää tästä.
AMT esitteli viime helmikuussa kuuden metrin kokoluokkaan täysin uuden 210 DC -daycruiserin. Uivaan sen rinnalle AMT:n 2020-mallistoon esitellään avokeulainen 210 BR.
Suvi puolestaan julkistaa Uivassa uudistetut versiot 57-malleista. Keskipulpetilla varustettu 57 CC Fisher ja tuplapulpetillinen 57 Duo Fisher ovat mallinimen mukaisesti säädetty etenkin kalastusta silmällä pitäen. Molempien keulakannella on valmius keulamoottoriasennukselle, keulapenkkien väliin saa kalastustasona toimivan lisäsäilytystilan ja takapenkin reunapaikat voi irrottaa, jolloin kalastustilaa on aivan veneen peräkulmaan saakka.
Aaltomarine ammentaa alumiinisten, aktiivikalastajille suunnattujen kalaveneiden suosiosta ja tuo Uivaan peräti kaksi ennen näkemätöntä uutuutta, viisimetrisen tuplapulpettiveneen ja 7,5-metrisen ympärikuljettavan hyttiveneen.
Veneilyn sähköistymistä enteilee uusi kotimainen venevalmistaja E-Boat Oy, joka lanseeraa Uivassa kaksi ”jokapojan” sähkövenettä, EB 560:n ja EB Sunny Catin. Ihan valtavirtaa kumpikaan niistä ei silti ole, vaikka lupailtu noin 20 000 euron ajovalmis pakettihinta tuokin ne moottoriveneissä suosittuun hintaluokkaan.
Kotimaisten veneuutuuksien lisäksi Uivassa nähdään monta mielenkiintoista Suomen ensi-iltaa.
Iron on ruotsalainen venemerkki, joka lanseerataan Uivassa Suomen markkinoille. Nimestä huolimatta veneet eivät ole terästä vaan lujitemuovia. Mallina on keskipulpettivene, ja konseptin ajatuksena asemoitua jonnekin tavallisien lujitemuovirunkoisen keskipulpettiveneen ja kovapohjaisen kumiveneen eli ribin välimaastoon. Muotoilu ainakin on erottuvaa.
Venäläinen Volzhanka on saavuttanut etenkin 700 Cabin -mallillaan menestystä Suomessa. Venemerkki on nykyisin Vboats ja isompien mallien mallisarjan nimi Voyager. Uivassa ensiesitellään Voyager 700 Open, eli Cabinin avoversio. Sen muotoiluun on otettu selvästi mallia ruotsalaisista Anyteceistä. Joku voisi puhua kopioinnistakin.
Beneteaun moottoriveneet ovat saaneet uuden ja aktiivisen maahantuojan, minkä myötä ranskalaismerkin tekee uutta tulemista Suomen markkinoille. Uivassa on esillä neljä Beneteaun moottorivenemallia, joista Antares 8 ja Antares 9 nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.
Uivassa, kuten venemessuilla ylipäänsä, on mainio tilaisuus vertailla samalla kertaa useita keskenään kilpailevia venemalleja. Uivassa sen voi tehdä miljoonakerhossa, sillä näyttelyn suurimpiin veneisiin kuuluvat Galeon 500 Fly, Prestige 520 ja Princess F55 muodostavat mielenkiintoisen vertailutrion.
Englantilaisen luksusbrändi Princessiin näkyvyys Uivassa ei ole ainakaan pienetä ja vaatimatonta, sillä sokerina pohjalla mukana ovat myös yksi kuluvan vuoden makeimmista uutuusveneistä, kuvankaunis R35 sekä liki 25-metriä pitkä S78-moottorijahti.
Näiden uutuuksien lisäksi Uivassa on luonnollisesti esillä lähes kaikki mallivuoden 2019 merkittävimmän uutuudet sekä vähän vanhemmat suosikkimallit, joten veneitä kyllä riittää koluttavaksi. Venelista kokonaisuudessaan sekä tiedot muusta tarjonnasta löytyvät Uivan nettisivuilta.
Ensimmäistä kertaa messuveneitä pääsee myös kokeilemaan näyttelyn aukioloaikana, sillä perjantai on nimetty Suomen suurimmaksi veneiden koeajopäiväksi. Se tarkoittaa, että perjantaina klo 16 alkaen jokaisella laiturilla on veneiden koeajomahdollisuuksia.