Eemeli Larsten (22) ja Mikael Vainion (22) venepesuun ja -kiillotukseen erikoistunut Kotisataman venepesu toimii pääkaupunkiseudulla home delivery -periaatteella. Home deliveryllä, tai kotiinkuljetuksella tarkoitetaan tavaroiden ja palveluiden tuomista asiakkaan kotiin, tai tässä tapauksessa laiturille.

Veneilyä lapsuudesta asti

Kesän aikana sana on levinnyt veneilijöiden keskuudessa, ja tänään puunaaminen ja kiillottaminen työllistää miehiä säännöllisesti.

– Olemme aina viettäneet aikaa veneiden parissa. Meillä on kummallakin veneilytaustaa lapsuudesta asti ja olemme eläneet Itä-Helsingin rannikkoalueilla koko ikämme. Lisäksi olen ollut töissä veneiden huoltoasemalla Helsingissä kolmena kesänä. Sieltä tarttui mukaan erilaisia veneilykokemuksia, Larste kertoo.

Työ alkoi kiinnostamaan, kun kaverukset näkivät kuinka merkittävän eron veneen ulkoasussa huolellinen pesu ja kiillotus tekee. Yrityksen palvelutarjonta keskittyi aluksi perusasioihin, mutta on laajentunut sitä mukaa kun miehet ovat oppineet uusia asioita. Tänään repertuaarissa on pesua, kiillotusta, vahausta ja vesihiontaa. Lisäksi yritys tarjoaa erityyppisten vaativampien pintojen käsittelyä. Näihin lukeutuvat muun muassa keraamisten pinnoitteiden huolto, lasikuitupintojen paikkaaminen sekä tiikkipintojen erikoispesu ja öljyäminen.

Sinnikkyyttä vaaditaan

Kotisataman venepesu on miesten ensimmäinen kosketus yksinyrittäjyyteen. Kuten olettaa sopii, alkutaipaleella on ollut jonkin verran haasteita.

– Vaikeinta yrityksen perustamisessa on ollut epävarmuus omista päätöksistä. Kukaan ei kerro, mitä pitäisi tehdä, vaan kaikki pitää oppia itse, ja toisinaan kantapään kautta. Onneksi olemme molemmat sen verran sinnikkäitä ja periksi antamattomia, että pienet takaiskut eivät haittaa, vaan pikemminkin niistä oppiminen antaa lisää voimaa. Lisäksi varsinkin alussa palveluiden myyminen veneilijöille oli vaikeaa. Emme tienneet mistä lähteä liikkeelle, tai kuka ostaisi palveluitamme, mutta olemme harjaantuneet tässäkin asiassa. Myös se on helpottanut asiakashankintaa, että veneilypiireissä tieto hyvästä palvelusta leviää usein nopeasti, Larste sanoo.

Vaikeinta työssä on ollut itsekriittisyyden hallitseminen. Vaivaamaan jäävät usein esimerkiksi pienet naarmut, joita ei kiillotuskoneella saa pois.

– Olemme molemmat sen verran kunnianhimoisia kavereita, että pienetkin meistä riippumattomat naarmut ja liat jäävät usein harmittamaan, ja niitä yritetään sitten tietysti hinkata pois kaikin keinoin.

Köydet kiinni

Larste kertoo, ettei oppimisprosessi sekään ole aivan kommelluksitta edennyt.

– Keväällä sattui pieni moka, kun olimme harjoittelemassa vesihiontaa meidän omassa kotilaiturissa. Ystävämme opetti meitä vesihiomaan omilla koneillaan ja pääsimme kokeilemaan hiontaa meidän perheen veneellä. Oppitunnin jälkeen laitoimme veneen takaisin laituriin ja lähdimme saman tien ostamaan omat koneet. Olimme niin innostuneita vesihionnasta, että keulaköysi jäi hieman löysästi kiinni. Lopputuloksena naapurit soittelivat, että vene seilaa lahdessa pelkän poijuköyden varassa. No, onneksi ystävälliset naapurit auttoivat ja vene saatiin paikoilleen ilman, että mitään vakavaa pääsi tapahtumaan. Nyt voimme käsi sydämellä sanoa, että jatkossa köydet sidotaan huolella laituriin.

www.kotisatamanvenepesu.fi