Uudessa-Seelannissa on juhlittu kuluneella viikolla America’s Cupin voittoa. Kansaa on ollut kadulla tavalla, josta me koronakurimuksen keskellä kärvistelevät voimme vain unelmoida. Mutta tapahtumaa on ollut myös pitkin kisapäiviä.
Kisat ovat olleet myös suuri yleisömenestys ja myös kaupallinen tapahtuma. Vaikka koronasulku häiritsikin kilpailumenoja sarjan aikana, ovat uusiseelantilaiset osoittaneet, miten purjehduksesta saadaan suuria kansanjoukkoja liikuttava tapahtuma.
Australialaisen moottorivenevalmistaja Rivieran paikallinen edustaja R Marine Flagship keksi innovatiivisen tavan tukea kotitiimiä Emirates Team New Zealandia, järjestää omille asiakkailleen yhteistä tekemistä ja samalla myös markkinoida omaa brändiä järjestämällä viime lauantaina 90 veneen paraatin Aucklandin keskustasta kilparadan katselupaikoille.
Paraatiin osallistui 90 venekuntaa 34–72-jalkaista Riviera-veneitä, joissa oli noin 600 ihmistä. Veneet muodostivat kaksi kilometriä pitkän parijonon siirtyessään viiden solmun vauhdilla rata-alueelle. Paraatin kärjessä ja lopussa ajoi yhteensä neljä Rivieran 72-jalkaista Sports Motor Yacht -lippulaivaa.
Paraatiin osallistuneet pitivät paraatia erinomaisena ajatuksena, ja kaikilla on järjestäjän kertomuksen mukaan ollut varsin hauskaa. Tässä ideaa myös suomalaisille edustajille ja valmistajille.