Noin 150 metriä leveän Reposalmen poikki liikennöivä sähkövene on kuusipaikkainen katettu katamaraani. Vartiosaaren veneen moottorin akut ladataan pääasiassa yön aikana laiturissa. Aurinkoisella säällä akkuihin kerätään energiaa myös veneen katoksen päälle sijoitetuilla aurinkopaneeleilla.
Kuljetuskokeilu alkaa näillä näkymin 16. kesäkuuta. Yhteysvene liikennöi elokuun loppupuolelle saakka tiistaista sunnuntaihin aamuyhdeksästä kello 19 saakka illalla.
– Kokeilussa veneessä on kippari, mutta Callboat-sovelluksen ja -veneen kehittäneen Mente Marinen tavoitteena on saada pääkaupunkiseudun vesiliikenteeseen lähivuosina useita autonomisesti, ilman kuljettajaa liikkuvaa sähkövenettä, kertoo Mente Marine oy:n toimitusjohtaja Peter Ostberg.
Kehittäjän visioissa ilman kuljettajaa liikkuvan aluksen voi tilata sovelluksella minne tahansa.
– Meillä on toivomus, että missä päin tahansa Helsingissä saisi tilattua veneen paikalle tulevaisuudessa viiden minuutin sisällä. Se tarkoittaisi sitä, että joka paikassa olisi pysäkkejä, joista voisi nousta kyytiin ja veneellä voisi liikkua minne ikänä haluaa, Ostberg visioi.
Ostberg arvioi, että autonomisen liikenteen toteuttaminen vesillä olisi mahdollista 2–5 vuoden kuluttua. Autonomisen liikenteen toteutuminen vaatii kuitenkin vielä kehitystyötä ja sen mahdollistaminen edellyttää myös muutoksia lainsäädännössä.