Coupe-mallinimi sopii Nordkappin ohjaushytillisiin ”elämäntapamerimaastureihin” aika osuvasti. Nyt ei ole kyse työjuhdista, vaan norjalaismerkin brändimielikuvan mukaisista kevyensporttisista yhteys- ja retkiveneistä, joilla hoituu yhtä hyvin sekä siirtymät mökki- tai majakkasaarelle että päivä- ja viikonloppuretkeily.
Pari vuotta sitten esitelty Gran Coupe 905 on mallivuodesta 2024 alkaen pelkästään Coupe, ja se saa alapuolelleen uuden Coupe 830:n. Se rakentuu puolestaan samalle rungolle kuin Nordkappin avo-ohjaamollisen daycruiser-sarjan tälle vuodelle esitelty lippulaiva Noblesse 830.
Epäsymmetrisestä isosiskostaan poiketen uuden Coupe 830:n ohjaushytti on tasavertaisesti ympärikuljettavissa. Ohjaushyttiin käydään molemmin puolin leveistä sivuliukuovista, takaovea ei ole.
Istumajärjestys on lähtökohtaisesti henkilöautomainen kahdesta ohjaamon erillisistuimesta ja takapenkistä muodostuva 2+3, mutta eteen käännettävällä selkänojalla varustetun apukuskin penkin ja takasohvan saa yhdistettyä täytepalalla, jolloin hyttiin muodostuu paapuurin laidalta katsottuna L-kirjaimen muotoinen yhtenäinen kulmasohva. Sitä voi täydentää oleskelua ajatellen pöydällä ja kääntämällä kuskin penkki ympäri, mutta lopputulos näyttää kuvassa jo ahtaan puoleiselta.
Kojelaudan alle jää ovella ja laipioilla muusta keulakajuutasta eriytetty toiletti. Sähkötoiminen vesi-wc kuuluu vakiosettiin. Kolmiomallisen parivuoteen jatkeena on pukeutumispenkki.
Suhteellisen leveässä kojelaudassa on tilaa kahdelle 12-tuumaiselle näytölle, eikä ratin alle näyttäisi jäävän pahemmin nappuloita. Ajoasennosta ja näkyvyydestä on vielä paha sanoa mitään pelkkien kuvien perusteella. Iso, sähkötoiminen Soft Top -kattoluukku tulee mukaan lisävarusteena.
Tärkeimpiä lisävarusteita on kasattu paketteihin, jotka tuntevat nimet Highline (11 900 €), Highline + (15 670 €) ja Weekend (14 160 €). Highline sisältää keulapotkurin, Lectrotabin sähköiset trimmilevyt Mente Marinen automatiikalla, yhden 12-tuumaisen Garminin monitoiminäytön gps-antennilla ja kaikuanturilla, audiojärjestelmän, jääkaapin sekä kaulakannen aurinkopatjan. Plussa lisää vielä perään sähköisen ankkurivinssin.
Weekend pakettiin kuuluu taka-avotilan sohvat, joista peräsohva on varustettu istumasuunnan muuttavalla ”heittoselkänojalla”, keulaportaat, maasähkö ja lämminvesijärjestelmä, pentterimoduuli, nelikilowattinen Webasto-lämmityslaite sekä verhot ja petauspatja keulakabiiniin.
Yksittäisistä lisävarusteista kiinnostaa varmasti jo mainitut Soft Top -katto (7 480 €), toinen monitoiminäyttö (3 470 €), keulapotkurin ja ankkurivinssin kauko-ohjain (580 €), perän ohjailupotkuri (3 370 €) ja ulkotilojen valaistuspaketti (490 €).
Lisää täytettä mietintämyssyyn voi laittaa moottorivalinnalla, jonka vaihtoehdot alkavat 250- tai 300-hevosvoimaisesta Mercuryn V8-Veradosta ja kulkevat 350- tai 400-hevosvoimaisten V10:en kautta kahden 200-hevosvoimaisen V6:n pariasennukseen. Lähtöhinnat asettuvat 145–165 000 euron alueelle, mutta lisävarustelu nostaa Coupe 830:n reaalihinnat käytännössä likemmäs 200 000 euron luokkaa.