Silver aloitti Seahawk-sarjan lanseerauksen viime elokuussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, jossa esiteltiin alkajaisiksi kolmikon CCX-keskipulpettiversio. Suomen markkinoillla varmasti enemmän vastakaikua saavien BRX- ja Cabin-versioiden julkistus tapahtuu helmikuussa Helsingin Vene 24 Båt -messuilla.
Kaikki kolme versiota rakentuvat samalle nousulistattomalle alumiinirungolle, jonka kokonaispituus on 7,05 ja leveys 2,40 metriä. Ensiesittelyyn veneet tuodaan 200-hevosvoimaisilla Honda V6-perämoottoreilla varustettuina. Kaikkiin Seahawk-malleihin saa lisävarusteena keulapotkurin.
Silver Seahawk BRX: suomalaiseen avovenemakuun
Seahawk BRX on suunniteltu etenkin yhteys- ja päiväretkikäyttöön, ja se heittää tukevan haasteen kokoluokkaa pitkään hallinneelle Buster Magnumille. Bowrider-tyyppisen BRX:n keulassa on hyvät kulkuyhteydet ja paljon säilytystilaa. Lisävarusteena kalustusta voi täydentää yhtenäisellä heittokalastustasolla, joka patjoilla täydennettynä toimii myös mukavana aurinkotasona.
Pulpettien, täysleveän tuulilasin ja pulpettien kaksiosaisen välioven takana on suojaisia matkustamo, jonka voi kattaa lisävarusteena ajokuomulla. Kuomulle on peräsohvan takana kuomutalli. Ohjauspulpetti on leveä, mahdollistaen jopa 16-tuuman monitoiminäytön asennuksen kojelautaan.
Matkustamo vaikuttaa tilavalta, ja sitä voi kalustaa erilaisilla modulaarisilla vaihtoehdoilla. Ohjaamon erillisistuinten ja poikittaisen peräsohvan väliin voi valita toisistaan riippumatta joko toisen rivin erillisistuimia tai peräsohvan L- tai U-sohvaksi laajentavat laitapenkit. Erillisistuimiin saa lisävarusteena kovassa kelissä matkustusmukavuutta parantavat joustojalat. Lisää vaihtoehtoja tuo mahdollisuus valita apukuskin paikalle Comfort-erillisistuimen tilalle leveämpi Swing-paripenkki.
Silver Seahawk Cabin: yleisön pyynnöstä
Silver Eagle Cabin ja Eagle Star Cabin olivat aikoinaan hyvinkin suosittuja ohjaushyttivenemalleja varsinkin uistelijoiden keskuudessa, mutta syystä tai toisesta niille ei koskaan esitelty suoraan seuraajaa. Seahawk Cabin korjaa tilanteen ja päättää pitkän odotuksen, nyt kohderyhmäkärkenä tosin ovat etenkin saariston yhteys- ja päiväretkiveneilijät.
Avonaisten rinnakkaismallien tavoin Seahawk Cabinissa on täysalumiinirunko ja alumiiniturkki, mutta ohjaushytti on tehty lujitemuovista. Jos sen muodot näyttävät tutuilta, tunnistat ohjaushyttiveneet vähintään melko hyvin. Hytti on lainattu TG 6.9:stä, jakokuvio selittyy samalla omistajalla: Otto Brandt -konserni omistaa sekä Silver-veneitä valmistavan TerhiTecin että TG:t valmistavan FreJa Marinen.
TG-lainassa ei ole lähtökohtaisesti mitään vikaa, sillä TG on jo pitkään keskittynyt erityisesti ohjaushytillisten yhteysveneiden valmistukseen ja on luokan markkinaykkönen. TG 6.9 oli viime vuonna Suomen eniten myyty ohjaushyttivenemalli.
Silver ei ole vielä julkistanut Seahawk Cabinin sisätilaratkaisua eikä sisätilakuvia, mutta ainakin TG 6.9:ssä hytin läpikulku on sujuvaa. Kesäkeleillä kaksiosainen ja siten poikkeuksellisen laajasti aukeava kattoluukku on mukava lisä. Säässä kuin säässä mukavan matkustamon ohella hyttiin on mahdollista pedata myös vuodepaikat.
Seahawk Cabinin sekä keulan että perän avotilat on tehty turvallisiksi toimia ja kulkea, ja niissä on hyvin tilaa kuljettaa suuriakin kuormia. Keulan ja perän välillä on mahdollista liikkua hytin läpikulun lisäksi myös sivukansia pitkin. Hytin etu- ja takakulmissa on askelmat, jotka helpottavat veneeseen nousua laidan yli.