Vaikka Wauquiezilla ei ole koskaan ollut maahantuojaa Suomessa, merkin muistavat ne, jotka ovat mielistyneet suojaista avomeripurjehdusta tarjoaviin pursiin. Muistin pitää kuitenkin olla pitkä, sillä veistämön kulta-ajasta on jo hyvinkin pari vuosikymmentä ja viimeisinkin uutuus on jo kuuden vuoden takaa, Wauquiez PS 42, mallimerkintänsä mukainen Pilot Saloon -pursi.
Se syntyi aikana, jolloin veistämö oli jo taloudellisesti heikossa hapessa. Uudet omistajat astuivat johtoon pari vuotta sitten, vakauttivat tilanteen ja nyt on saatu valmiiksi ensimmäinen uusi malli. Se on varsin mielenkiintoinen näkemys siitä, mihin suuntaan voidaan kehittää venetyyppiä, joka tavallisesti on ollut etenkin perinteitä arvostavan asiakaskunnan mieleen.
Suunnittelu on Marc Lombard Design -toimiston käsialaa. Tarkka silmä tunnistaa linjoista partaan käänteisen ketkan, joka nyt laskee poikkeuksellisen voimakkaasti perää kohti. Syy siihen selviää venettä takaa päin lähestyessä, jolloin havaitsee myös ensimmäisen radikaalin uudistuksen.
Siellä on alaslaskettava uimataso, mutta huomion vie kahteen tasoon porrastettu suuri perän avotila. Sitten noustaan ylemmäksi kohtaan, jota voisi nimittää keskikanneksi. Sen alle jää omistajien kajuutta, johon on suora käynti perän avotilaan aukeavasta nosto-ovesta.
Keskikansi jakautuu poikittain katsoen kolmeen osaan. Laidoilla on divaanit auringonpalvojille ja keskellä käynti korkean, kovan katteen täysin suojaamaan matkustamoon. Siellä istutaan laitojen L-sohvilla, joiden välissä pöydästä taitetaan esiin lehtiä 4-6 hengen ruokailuun.
Isopurje jalustuu hardtopin päälle ja kaikki köydet tulevat kuudelle vinssille katteen alle; neljä on matkustamon takana ja kaksi edessä styyrpuurissa ruffin reunalla. Kaikki ovat sähköisiä, molempiin suuntiin toimivia, ja niitä käytetään paneelista ratin luota, joka on paapuurissa aivan katteen etuosassa. Tuulilasi on kaksinkertainen, välissä on ilmankierto estämässä huurtumista.
Sivukannet ovat leveät ja kulkiessa saa hyvin tukea hardtopin reunan käsikaiteista. Keulakannella kaikki luukut ovat kanteen upotettuja ja maston edessä ruffin päällä on vielä yhden patjaston paikka.
Kajuuttoja on vakiona vain keulassa ja perässä, mikä tämän kokoisessa veneessä varmistaa niiden olevan sekä kooltaan että varustelultaan sviittiluokkaa. Molemmilla on omat toiletit sermeillä erotettuine suihkuineen, kingsize-vuoteet, pukeutumispenkit ja runsaasti kaappitilaa. Peräkajuutassa on myös kunnon kokoinen työpiste etätyöskentelyä varten sekä valinnasta riippuen tilava sohvasto tai sisään käveltävä vaatekaappi.
Wauquiez 55 on keskiohjaamopursi mutta ei Pilot Saloon, sillä salonki on nyt syvällä veneen sisällä. Oleskelutila sijoittuu päälaipiota vasten. Paapuurissa on varsinainen sohvaryhmä ja ruokailupöytä. Kulku keulaan on keskilinjan styyrpuurin puolella ja laitaa vasten mahtuu vielä kaksi nojatuolia sekä navigointipiste.
Pentteri on L-muotoinen ja jatkuu salongista pitkin peräkajuuttaan vievää sisäkäytävää. Ratkaisun ansiosta kokki toimii turvallisesti myös merenkäynnissä ja pentterin kaapeille ja laitteille on runsaasti tilaa.
Styyrpuurin laidalla on heti portaikon kohdalla päivä-wc. Sitten käytävä vie tilaan, jonka voi sisustaa vieraskajuutaksi kerrospedeillä, verstaaksi, tai jättää varastoksi. Sieltä on käynti keskellä venettä, matkustamon alla, olevaan huomattavan suureen konehuoneeseen. Seisomakorkeus riittää yli 180-senttiselle ja kahden moottorin kaikkiin huoltokohtiin ulottuu helposti.
Kaksi moottoria ja kaksi S-vetolaitetta helpottavat veneen manööverejä satamassa niin, ettei Wauquiezin tarvitse kärsiä tavallisesti kaksoisperäsimiin liittyvästä kömpelyydestä.
Kiinteän kölin vaihtoehdoksi saa taittuvan. Masto on oletuksena kahdella saalinkiparilla tuettu, kannella seisova alumiininen. Vaihtoehtoina ovat korkeampi hiilikuituinen ja matalampi rullamasto. Keulaan saa valita käyttötarkoitukseen sopivan purjeyhdistelmän: staysail, itsejalustuva fokka, genuat, code0 ja genaakkerit, jotka halssataan vakiona tulevaan keulapuomiin.
Valtameripurjehdusta on huomioitu vesitiiviillä osastoinneillla keulassa ja perässä. Erikoisuus on peräsinakseleiden kotelointi vesilinjan yläpuolelle niin, että pohjakosketuksesta tai miekkavalaan hyökkäyksestä katkeava akseli ei aiheuta vuotoa veneeseen.
Wauquiez on ollut ja on yhä viimeistelyn ja laadun puolesta premiumluokkaa. Materiaalit ja detaljit Düsseldorfin näyttelyssä esitellyssä ensimmäisessä yksilössä hivelivät niin silmää kuin kättä. Koska veistämö noudattaa niissä hyvin pitkälle asiakkaan toiveita, tarkkaa hintaa ei haluttu mainita. Lähtö neuvottelulle on noin 1,6 miljoonassa eurossa ja purjehdusvalmiina hinnan arvioitiin nousevan vähintään yli kahden miljoonan veroineen. Esittelyvene kerrottiin 2,65 miljoonan arvoiseksi.