Bella 620 C (2017-) Viimeisin painos
Miten kulkee?
Kun samalla rungolle rakentuu hyvinkin erilaisia venemalleja, ei lopputulos ole aina kaikkien osalta suotuisa. Bellan kuusimetrinen runko on kuitenkin joviaali tapaus. Se toimii kelpo alustana sekä matalille avoveneille, hiukan katetummille retkimalleille että selvästi korkeammalle 620 C -hyttimallille.
620 C:n ajamista leimaa kepeys ja vaivattomuus. Vene käyttäytyy siistissä kelissä johdonmukaisesti ja trimmaantuu tarkasti, aivan kuten v-runkoiselta veneeltä voi odottaakin.
Kovemmissa olosuhteissa kipparin aktiivisuus vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka pitkään nopeutta voidaan pitää yllä ilman että matkustusmukavuus kärsii liikaa. Runko hoitaa tehtävänsä vähintäänkin kohtuullisen hyvin, kunhan kuski pitää huolen siitä, että se kohtaa aaltoja mahdollisimman suotuisassa kulmassa. Vaikka 620 C ei ole erityisen herkkä sivutuulelle tai laitakuormalle, on trimmilevyt perusteltu hankinta lisävarustelista.
Testiveneen 150-hevosvoimainen Mercury takaa reippaan suorituskyvyn. Eniten käytännön iloa on olemattomasta liukukynnyksestä ja sen myötä laajasta käyttökelpoisesta liukunopeusalueesta. Kulutus jää etevästi alle litraan meripeninkulmalla 15–28 solmun nopeusalueella. Budjettiratkaisuna 115-hevosvoimaisella moottorivaihtoehdollakin pärjää varmasti loistavasti.
Nykyaikaiset perämoottorit ovat hiljaisia, eikä moottorinmelu juurikaan sisälle kanna. Runko- ja rakenneääniä erottuu sen sijaan enemmän, mikä on ohjaushyttiveneille valitettavan tyypillistä.
Muutoin matkustusmukavuus on hyvällä kantimilla ja myös ohjaamoon asettuu mukavasti, sillä ergonomia on osunut kohdalleen varsin hyvin. Isojen linjojen lisäksi esimerkiksi kojelaudan alla on tavanomaista enemmän jalkatilaa ja kerrankin tuulilasinpyyhkimien kytkimet ovat selkeästi muusta nappularivistä erillään – ne saa tarvittaessa nopeasti huitaistua päälle, vaikka meno olisi vähän pomppuistakin.
Kritiikki kohdistuu lähinnä ohjaamon erillisistuimiin. Penkit näyttävät paremmilta kuin ovat, etenkin kapean istuinosan mukavuus on huono.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
r/min | kn | l/h | l/mpk | dB(A) |
650 | 2,1 | 2,0 | 1,0 | 55 |
1 000 | 4,2 | 3,3 | 0,8 | 65 |
2 000 | 7,1 | 8,6 | 1,2 | 69 |
2 500 | 10,8 | 12,9 | 1,2 | 75 |
3 000 | 16,6 | 15,4 | 0,9 | 83 |
3 500 | 21,8 | 20,2 | 0,9 | 85 |
4 000 | 27,0 | 26,2 | 1,0 | 84 |
4 500 | 29,1 | 34,0 | 1,2 | 90 |
5 000 | 35,0 | 44,2 | 1,3 | 92 |
5 350 | 37,0 | 53,1 | 1,4 | 93 |
> Bella 620 C + Mercury F150 XL EFI
> Moottorin asennuskorkeus #2, 3 lapainen 17" teräspotkuri
> Tuuli 2 m/s, aallonkorkeus 10 cm
> Kuorma 60 l polttoainetta ja noin 250 kg
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa