Sivustolla 114 vierailijaa

16.05.2024

Mitä uutta?

Venemallit ovat perinteisesti olleet elinkaareltaan melko pitkäikäisiä, eikä kymmenen vuoden malli-ikä ole vieläkään harvinaisuus. Mutta varsinkin suurten valmistajien kohdalla mallistojen uusiutumistahti on vuosi vuodelta kiristynyt.

Axoparin sykli on poikkeuksellisen tiivis, sillä kymmenessä vuodessa alkuperäinen vuonna 2014 esitelty 28 on uudistettu kertaalleen täysin (2018), ja nyt 29:n myötä on jo kolmannen mallisukupolven aika. 28:ja ehdittiin valmistaa kymmenessä vuodessa kunnioitettavat 2 700 kappaletta. Ihan pielessä konsepti ei siis voi olla.

Ulkomuodoltaan 29 XC on täysin uusi. Sekä rungon että kansirakenteen muodoissa on hienoja yksityiskohtia, jotka ovat vuoroin pyöreitä tai teräviä ja kuperia tai koveria. Vastakkaisuuksista muodostuu kuitenkin eheä kokonaisuus, joka onnistuu samaan aikaan näyttämään täysin uudelta, mutta myös tunnistettavan Axoparilta.

Alkuperäinen Axopar 28 oli poikkeuksellisen matalalaitainen vene, mutta tilanne on sittemmin muuttunut. Jo ensimmäisen malliuudistuksen aikana varalaitakorkeus kasvoi ja sama on jatkunut myös 29:ssa. Sivukannet ovat nyt ympärikuljettaville veneille tyypilliseen tapaan syvällä laitojen suojassa ja leveydeltään passelit.

Axoparin muotokieleen kuuluu oleellisena osana pysty ja poikkeuksellisen terävä keula. Se on vahvasti läsnä myös 29:ssä, vaikka sen etuavotila on selvästi aiempaa leveämpi ja myös lattialtaan korkeammalla. Vaikka 29:n ulkoasua ja muotoilua silmäillessä entistä leveämpää keulaa ei juurikaan huomaa, noteeraa sen veneestä käsin hyvin, varsinkin jos omaa tuntumaa edeltävään 28:aan. Tilaa on sekä kulkemiseen että oleskeluun entistä enemmän.

Etuavotilan vakiokalustukseen kuuluu kansirakenteeseen integroidut paljaat penkit, joista toinen on poikittain tuulilasin edessä, ja toinen taittuu ylösalaisin olevaa L-kirjainta muistuttaen keulasta paapuurin laidalle. Oleskeltavuus valitaan kahdesta lisävarustelistan sohvapaketista.

Noin 4 000 euron L-sohva-paketti tuo istumapaikkoihin pehmusteet ja tukevan, kahdella jalalla seisovan pöydän, mutta jättää styyrpuurin sivun auki keulaan ja keulasta kulkemista varten. Noin 1 500 euron lisäinvestoinnilla saa U-sohva-paketin, joka lisää kokonaisuuteen styyrpuurin laitasohvan, laitakaiteisiin kiinnitettävät selkänojat sekä U-sohvan pöytälevyn kanssa yhtenäiseksi aurinkotasoksi laajentavat täytepatjat. 

Edeltävän Axopar 28:n ehkäpä merkittävin ero useimpiin kilpailijoihin on varsinaisen keulakajuutan puute. Keulakajuutan sijaan 28:ssa on syvä laitojen etuavotila ja ohjauspulpetin uumeniin sijoitettu wc-komero, johon käydään etuavotilaan aukeavasta luukusta. 

Sama periaate on yhä 29:ssä, mutta wc-komero on kasvanut Multi Cabin -nimityksen saaneeksi minikajuutaksi, jonka jalkopääty työntyy korotetun etuavotilan turkin alle. Vakiona kyse on tyhjästä tavaratilasta, johon voi lisävarustelistalta valita käsi- tai sähkökäyttöisen vesi-wc:n sekä paremman valaistuksen, verhoilun ja vuodepatjat tuovan paketin.

Makuukajuuttana keulasoppi on pieni, mutta lisävarusteena saatavan takakajuutan kera Axopar 29 on tarkasti määriteltynä luokkansa ainoa vene, johon saa kahden erillisen makuukajuutan tilaratkaisun.

Axopar 28 muodosti Mercuryn uudella 300-hevosvoimaisella V8-perämoottorilla varustettuna poikkeuksellisen hyvin yhteensopivan parin, eikä "match made in heavenia" ole haluttu rikkoa. Siksi 29 on kasvanut mitoiltaan ja massoiltaan melko maltillisesti, ja kasvua on pyritty kompensoimaan tarkalla painonhallinnalla ja kokonaan uuden rungon ominaisuuksia tarkasti optimoimalla.

Vaikka 29 XC painaa 28 C:n reilun 2 000 kilon sijaan 2 800 kiloa ilman moottoria, on se yhä nopea ja suorituskykyynsä nähden kokoluokassaan taloudellinen vene – ja tulee yhä aivan hyvin toimeen Mercuryn 300-hevosvoimaisen "perusmoottorin" voimin. Silti Axopar odottaa myynnin keskittyvän Mercuryn uusimpiin V10-moottoreihin ja etenkin sen 350-hevosvoimaiseen versioon. 

Muutoin sukupolven vaihdos on tuonut numeroiden valossa kasvua vain niukasti. Maltillisesti kasvaneita ulkomittoja oleellisemmat muutokset ovat entistä leveämmät sivuliukuovet, joista kulkee sujuvasti myös ohjaushytin takapenkille sekä 400 litraan kasvanut polttoainetankki.


Kuvat

Tekniset tiedot

Pituus 9,40 m
Leveys 2,98 m
Syväys 0,56–1,05 m
Korkeus (sis. valomaston) 2,99 m
Paino ilman moottoria 2 800 kg
Paino koeajomoottorilla 3 150 kg
Pohjakulma 22°
Polttoainesäiliö 400 l
Makeavesisäiliö 40 l
Septisäiliö 42 l
CE-luokitus B / C
Kantavuus 6 / 9 henk.
Tehoalue 300–400 hv
Moottorityyppi perämoottori, XL-riki
Koeajomoottori 400 hv Mercury Verado 400 V10
Potkuri, teräs 4 x 22" Mercury Revolution X
Huippunopeus 48,6 kn @ 6 150 r/min
Kulutus @ 25 kn 1,7 l/mpk @ 3 750 r/min
Toimintamatka @ 25 kn 210 mpk @ 3 750 r/min
Melutaso @ 25 kn 75 dB(A) @ 3 750 r/min

 

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali lujitemuovi
Valmistusmaa Puola (J.W. Slepsk)
Valmistaja Axopar Boats, Helsinki
  www.axopar.com
Myyjä Hydrolink Boatcenter, Vaasa / Turku
  www.boatcenter.fi

 

Hintatiedot

Hinta ilman moottoria ei ilmoiteta
Pakettihinta 300 hv 146 500 € (Mercury Verado 300 V8)
Pakettihinta 350 hv 156 920 € (Mercury Verado 350 V10)
Pakettihinta 400 hv 161 940 € (Mercury Verado 400 V10)
Pakettihinta 2 x 200 hv 168 960 € (2 x Mercury F200 V6)