Sivustolla 130 vierailijaa

16.05.2024

Mahtuuko mukaan?

Vaikka etuavotila on 29:ssä aiempaa tilavampi, ei sitä ainakaan koeajoveneiden täydellä U-sohva-paketilla voi mainostaa kovinkaan avaraksi. Tällä kalustemäärällä sujuvan keulan kautta kulkemisen edellytyksenä on käytännössä pöydän irrottaminen paikaltaan, mikä helpottaa oleellisesti myös keulan säilytystiloilla asiaointia.

Toisaalta tarjolla on poikkeuksellisen runsas ja yhtenäinen oleskelutila pöydän ääressä, jollaista ei pääkilpailijoista löydy. Istumapaikkoja on periaatteessa jopa kahdeksalle, mutta sellaista määrää keulaan on vaikea kuvitella. Luontevampi pääluku on kolmen ja viiden välissä.

Näppärä oivallus on mahdollisuus asettaa pöytä kahteen eri paikkaan, joko keulan U-sohvan keskelle tai lähemmäs poikittaista sohvaa.

Kyseinen sohva on suurimmilta osin osa keulakajuutan ylös tuulilasin eteen aukeavaa luukkua. Etuavotilan tavoin myös testiveneiden keulakajuutat on varustettu kaikella mitä mukaan saa.

Lopputuloksena on kahdelle aikuiselle vuodemitoiltaan riittävä, mutta muuten sangen tiivistunnelmainen makuukajuutta, jossa wc-istuin on keskellä vuodetta patjojen alla. Majoitus- ja wc-käyttö ei siis samaan aikaan onnistu. Ja yhä edelleen kannattaa huomioida, ettei 29 XC:n pääkajuutasta eli ohjaushytistä ole suoraa yhteyttä keulakajuuttaan/vessaan, van sinne kuljetaan ulkokautta – satoi tai paistoi.

Wc-tilana edeltävän 28:n komero toimi oikeastaan yllättävänkin hyvin. Sinne oli suhteellisen helppoa laskeutua, pytyllä mahtui istumaan hyvin ja seinustalla oli käyttökelpoisen kokoinen käsienpesuallas säilytystiloineen.

Uudessa 29:ssä on suurempi tila, mutta ainakin vuodepatjoilla varustettuna wc:ssä asiointi on entistä hankalampaa: kulkeminen on kankeampaa, tavaroille ja pytyllä istumiseen on vähemmän tilaa ja käsipesulle pääsee vasta kun nousee pois wc-istuimelta, sulkee wc-istuimen suojakannen ja avaa sinänsä näppärän, seinästä auki taittuvan pesualtaan.

Takakansi on vakiona täysin kalustamaton tyhjä tila, joka on pientä kynnystä lukuun ottamatta perästä uimatasoille täysin avoin. Se on varmasti vesiharrasteiden kannalta mieluisaa, mutta tekee vaikkapa yhteysvenekäytössä kansitavaran kuljettamisesta riskialtista, kun takeita kuorman kyydissä pysymisestä ei ole.

Umpinaisia säilytystiloja toki on: molemmissa peräkulmissa on päältä ladattavat lepuutin- ja köysiboksit ja turkkiluukkujen alta löytyy ruuma, joka itse asiassa ulottuu aina ohjaushyttiin ja sen peräpenkin alle saakka.

Taka-avotilaa aletaan täyttää lisävarustelista joko-tai-periaatteella. Koeajoveneistä toiseen oli valittu ohjaushytin takaseinustaa vasten tuleva Wet Bar -optio eli ulkopentteri, toiseen Aft Cabin eli matalalinjainen parivuoteella varustettu takakajuutta. Eräänlaisena puolivälin vaihtoehtona on Multistorage, joka tarkoittaa kalustamatonta ja verhoilematonta, valtavaksi tavaratilaksi valjastettua takakajuuttaa. Wet Bar ja Aft Cabin/Multistorage -optioita ei voi yhdistää toisiinsa.

Wet Bar -versiossa takakannelle jää mukavasti touhu- ja liikkumatilaa, jota moottorin (tai moottorien) molemmille sivuille kurottavat uimatasot luontevasti täydentävät. Kesäkeittiössä tai vesileikeissä touhuamista voi seurailla peräkulmien säilytystilojen kansien päälle saatavilla istuinpehmusteilla notkuen.

Ulkopentterin varustukseen kuuluvat vesipiste ja päältä ladattava jääkaappi, jonka kanteen on kiinnitetty näppärästi irrotettava leikkuulauta. Kokonaisuutta täydentää kaappi- ja laskutila, joka huutaa liettä tai sähkögrilliä. Kumpaakaan ei vielä lisävarustelistalta löydy, mutta joku ratkaisu on epäilemättä tulossa. Isommissa Axopareissa on nähty ratkaisu, jossa ulkopentteri grilleineen on sovitettu jompaankumpaan peräkulman lepuutinlaatikkoon. Jää nähtäväksi, tuleeko jotain vastaavaa tarjolle myös 29:iin.

Takakajuutta syökin sitten käytännössä koko takakannen vapaan pinta-alan. Sen ympärille jää vain kulkuväylä, joka on sen verran kapea, ettei kohdattaessa ohittaminen onnistu kuin toisen peruuttamalla ja väistämällä joko uimatasolle, ohjaushytin oviaukolle tai takakajuutan katolle. Sen saa valjastettua loikoilutasoksi hankkimalla lisävarustelistalta patjan.

Takakajuuttaan tai tavaratilaan aukeaa perän suuntaan suuri luukku, joka kokonsa puolesta sopisi jouheasti sekä kulkemiseen että suurempienkin tavaroiden lastaamiseen, ellei nosto- ja kulkukorkeus olisi käytännössä kovin suuri.

Ohjaushytin sisäilme on suurten ikkunoiden ansiosta avara. Sekä tuuli- että takalasit ovat kulmista hienosti pyöristettyjä ja tarjoavat ohuiden pystypilarien ansiosta lähes panoraamanäkymät.

Kattoluukku on Axoparille tunnusomaisesti haitarimallinen kangaskattoluukku, mikä takaa maksimaalisen suuren aukon kattoon. Luukku on vakiona käsikäyttöinen ja esimerkiksi Marexin vastaaviin verrattuna melko tahmealiikkeinen. Sähkötoimisuuden saa lisävarusteena.

Ohjaushytin istumajärjestys on edeltäjään nähden ennallaan muodostuen ohjaamon kahdesta erillisistuimesta ja kolmen istuttavasta takapenkistä. 

Takapenkillä istutaan näkyvyyden kannalta mukavasti, mutta sen verran korkealla, että jalat jäävät roikkumaan ilmaan. Jonkinlaista jalkarautaa siis kaivattaisiin, ja sellainen on myös tulossa. Oleellista on, ettei se saisi kuitenkaan haitata hytissä kulkemista. Pitkäjalkainen yltää tukemaan jalat ohjaamon istuinten jalustaa vasten.

Ohjaamon istuimet saa käännettyä hiukan vaivalloisesti ympäri, jolloin ohjaushyttiin muodostuu kasvokkain istuskeltava oleskelutila, jota voi täydentää väliin tulevalla pöydällä. Luontevimmillaan tila onkin kahdelle, jotka voivat nostaa jalat istumasuunnasta riippuen joko peräsohvalle tai ohjaamon istuimille, ja seurata ulkomaailman menoa ohjaushytin tarjoamasta suojasta.

Wet Bar -versiossa takapenkin alle jää kookas avoin tavaratila, joka on yhteydessä matalampaan takakannen alle jäävään ruumaan. Penkin alle on helppo viskoa tavaroita, mutta sinne on myös yhtä helppoa hukata niitä pienempiä nyssäköitä, joita ei ole sen jälkeen enää niin helppoa kaivaa taas esille.

Takakajuuttaan käyntiä varten takapenkin paapuurin puolisko on taitettavissa ylös, minkä jälkeen kulku vuoteelle onkin paljon edeltäjää helpompaa. Vuodemitat ovat jälleen kahdelle aikuisellekin riittävät, mutta tilan arkkumainen muoto ja sijainti "montussa" lattiatasolla saattaa joidenkin kohdalla vähentää sen vetovoimaa majoituskäytössä.

Käytännössä Axoparin takakajuutassa on vuoteen ja katon välissä hyvin senttejä ja sen myötä runsaasti ilmatilaa. Avaruutta parantavat myös kookas takaikkuna ja avoin yhteys ohjaushyttiin. Moni matkaveneen keskikajuutta tai daycruiserin keulakajuutta on matalampi ja pienempi.

Varsinaista pentteriä ohjaushytti ei tarjoa, mutta makeavesijärjestelmän ruksittaminen lisävarustelistalta tuo kuskin penkin alle hanan ja pesualtaan. Sen pariksi apukuskin istuimen alle voi valita päältä täytettävän jääkaapin. 

Sekä pesualtaan että jääkaapin käyttö edellyttää päällä olevan istuimen kippaamista eteen. Ainakin jääkaapin kohdalla tavanomainen ovellinen jääkaappi olisi käytännöllisempi ratkaisu. Kahvin tai perunoiden keittoon ei löydy ratkaisua myöskään ohjaushytin optioista, sillä kiinteästi asennettua liettä ei ole pesualtaan tai jääkaapin yhteyteen saatavilla.


Kuvat