Axopar 29 XC Cross Cabin (2024–) – Trendsetterin uusin painos
Vastinetta rahalle?
Vaikka harkinta rajattaisiin vain 29:n Cross Cabin -malliin, on Axoparin kohdalla monta valintaa ja vertailua tehtävänä. Sen tilaratkaisu-, varuste- ja moottorivaihtoehdot ovat poikkeuksellisen monipuoliset, mikä on oleellinen osa Axoparin seikkailuhenkistä ja uusia käyttötapoja pursuavaa brändimielikuvaa.
Kaiken perustana on kuitenkin vene, joka on aina jonkinlainen kompromissi eri käyttötapojen ja -tottumusten sekä tilaratkaisujen ja ominaisuuksien välillä. Siksi veneen valintaan ja vertailuun kannattaa suhtautua rationaalisesti, vaikka kaikenlaisia tunteita ja mielikuvia pintaan puskeekin.
Kun kilpailijasuodatin säädetään tiukalle, on Axopar 29 XC:llä selviä vahvuuksia ja joitakin heikkouksiakin. Se sopii mainiosti yhteys- ja kohdeveneilyyn, kunhan hytin suojaan ei tarvitse mahtua viittä henkilöä enempää, eikä erikoisemmille tavarakuljetuksille ole tarvetta.
Vaikka 29:ssä etuavotilan turkki on taka-avotilan turkkia ja sivukansia korkeammalla, on kansi yhä portaaton, eli kulkukannet viettävät keulasta perää kohti kuljettaessa hienovaraisen loivasti alamäkeen ilman varsinaisia porrasaskelmia. Kulkemisen helppous ja turvallisuus ei käytännössä tasaisesta kannesta poikkea.
Hytin sivuovien kohdalla sisälaitoihin on upotettu askelmat, jotka kylkiparkkitilanteissa helpottavat ja nopeuttavat kulkua laidan yli laiturille. Leveistä sivuovista mahtuu entistä paremmin kulkemaan ohjaamon lisäksi myös takapenkille. Kuskin paikalta on nopeaa ja vaivatonta osallistua rantautumisiin, mikä tekee Axopar 29:n hallinnasta helppoa yksinkin, mikä varmasti passaa sekä yhteys- että retkiveneilijälle.
Ehkäpä parhaimmillaan Axopar 29 XC on päivä- ja viikonloppuretkikäytössä, muttei molemmissa samaan aikaan. Iso ja mukava etuavotila suosii päiväretkikäyttöä, mutta verottaa moniin kilpailijoihin nähden armotta keulakajuutan ja wc:n kokoa. Jo metrin verran lyhyemmät kilpailijat, kuten Nimbus C8, Nordkapp Coupe 830 ja Quarken 27 Cabin pesevät 29 XC:n keulakajuutan ja toiletin koossa.
Toisaalta Axopariin saa takakajuutan eli luokassaan oikeastaan ainutlaatuisen kahden erillisen makuukajuutan tilaratkaisun, jolloin veneessä yöpyy neljä. Wc- ja pentterifasiliteetit tosin jäävät silloin varsin vaatimattomiksi, ja takakajuutta syö lähes tyystin taka-avotilan. Valintoja, valintoja.
Ajettavuudeltaan 29 on kiistatta eliittiä, ja sen suorituskyky syntyy kilpailijoihin nähden energiatehokkaasti. Eikä mahdollisuus kaksimoottoriasennukseen ole kaikissa kilpailijoissa itsestäänselvyys.
Lähtöhinnaltaan Axopar 29 XC on hyvinkin kilpailukykyisen tuntuinen, mutta jokaisella valinnalla tapaa olla hintansa. Perusvarustelu on siinä määrin askeettinen, ettei se täytä edes yhteysveneen odotuksia. Moottorivalinnoissa maskuliininen V10 puoltaa varmasti paikkansa, mutta siitä pyydetään suhteessa kova hinta. Käytännössä 150 000 euron lähtöhinta nousee valintojen myötä nopeasti 200 000 euron tuntumaan.
Suomen markkinoilla Axopar 29 XC:n mitoiltaan ja konseptiltaan lähimmiksi kilpailijoiksi voi nimetä esimerkiksi Nimbus C9:n ja Nordkapp Coupe 905:n. 300-hevosvoimaisella Mercurylla varustettuna kattavammin vakiovarustellun Nimbuksen hinnat alkavat 200 000 ja Nordkappin 165 000 eurosta, joten Axoparin hintakilpailukyky on luokkansa kärkeä. Valintoja, valintoja.
Kuvat
Varusteet ja hinnat
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 300 hv | 146 500 € (Mercury Verado 300 V8) |
Pakettihinta 350 hv | 156 920 € (Mercury Verado 350 V10) |
Pakettihinta 400 hv | 161 940 € (Mercury Verado 400 V10) |
Pakettihinta 2 x 200 hv | 168 960 € (2 x Mercury F200 V6) |
Monitoiminäyttö | 4 220 € (12" Simrad NSX) |
Toinen monitoiminäyttö | 4 220 € (12” Simrad NSX) |
Karttaplotteri ja ajotietokone | sis. monitoiminäyttöön |
Kaikuluotain | 550 € |
Tutka | 3 600 € (Simrad Halo20+) |
Vhf | 1 690 € (Simrad RS40) |
Audiolaite | 1 370 € (Clarion) |
Laajempi audiojärjestelmä | 2 970 € (JL-Audio) |
Keulapotkuri | 3 300 € |
Trimmitasot | 1 330 € |
Automaattiset trimmitasot | – |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio (Mercury DTS) |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio, sähköhydraulinen (Mercury EHS) |
Säädettävä ohjauspyörä | vakio (kallistuskulma) |
Ankkurivinssi, keula / perä | 5 710 € / – |
Tuulilasinpyyhkimet ja -pesin | vakio |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Sähköiset päävirtakytkimet | 1 180 € |
Maasähköjärjestelmä | 2 600 € |
Lämmityslaite | 4 840 € (Webasto 4 kW) |
Ilmastointilaite | – |
Keulakajuutta | vakio |
Keulakajuutan vuode ja valaistus | 2 360 € |
Keulakajuutan vesi-wc | 2 590 € (käsik. merivesi) |
3 230 € (sähkök. makeavesi) | |
Makeavesijärjestelmä | 1 310 € |
Lämminvesivaraaja | – |
Pesuallas ja hana | sis. makeavesijärjestelmään, 2 kpl |
Uimatason suihku | 460 € |
Jääkaappi | 1 310 € |
Liesi | – |
Keulakannen L-sohva | 4 030 € (sis. pöydän) |
Keulakannen U-sohva | 5 580 € (sis. pöydän ja aurinkotason) |
Peräkannen Multistorage | 4 340 € |
Peräkannen Aft Cabin | 6 080 € |
Peräkannen Wet Bar | 6 080 € |
Peräkannen aurinkotaso | 1 850 € (vaatii Multistoragen tai Aft Cabinin) |
Peräkannen istuinpehmusteet | 430 € |
Kattoluukku | vakio |
Sähkötoiminen kattoluukku | 3 170 € |
Hakuvalo | 1 110 € |
Kattoteline | 2 050 € |
Vetokaari | 880 € |
Vapateline | 810 € |
Kahvalliset uimaportaat | 540 € |
Ikkunapeitteet | 610 € |
Turkkipinnoite, uimataso | vakio (EVA-matto) |
Turkkipinnoite, kulkukannet | lisävaruste, hinta ja materiaali vahvistamatta |
Kansivalaistus |
610 € |
Vedenalainen valaistus | 1 390 € |
Verhoilun erikoisväri | 600 € |
Rungon erikoisväri | – |
Moottorin erikoisväri | 1 240 € (valkoinen) |
Kiinnittymisvarusteet | 550 € |
Pohjan eliönestomaalaus | 2 350 € |
Koeajovene yhteensä | 214 030 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 27.03.2025 Uutinen Raaseporilainen kauppa-huoltamo talousvaikeuksissa
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 24.04.2025 Uutinen Suomen Meripelastusseura ja Helly Hansen yhteistyöhön
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 23.04.2025 Uutinen Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa 1.5.2025
- 22.04.2025 Uutinen Marinekauppa avasi uuden venetarvikeliikkeen Vantaalle
- 22.04.2025 Uutinen Valassaarilla savuaa 23.4.2025
- 22.04.2025 Uutinen Fairlinelle löytyi ostaja
- 22.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Sisämoottorin keväthuolto