Sivustolla 173 vierailijaa

02.05.2019

Miten kulkee?

Sekä perämoottori- että sisäperämoottoriversion toteuttaminen samasta veneestä ei ole aivan niin suoraviivaista kuin voisi luulla, sillä moottorin tyyppi ja sijainti vaikuttavat veneen painopisteeseen sekä pituus- että korkeussuunnassa, eikä potkurin etäisyys peräpeilistäkään ole ihan yhdentekevä mitta.

Muuttuvat tekijät huomaa myös Baylinerin kohdalla, jonka runko on selvästi suunniteltu alunperin sisäperämoottoriveneeksi. Perämoottoriversiossa potkuri on lähes metrin taaempana, moottorin paino kokonaan veneen ulkopuolella ja veneen painopiste ylempänä.

Perämoottoriversionkin ajo-ominaisuudet ovat silti ihan kohtuullisen mukavat. Runko on hiljainen ja halkoo aaltoja varsin pehmeästi. Osittain se on seurausta VR6C:n keulapainoisuudesta, joka aiheuttaa veneen luontaisen taipumuksen kulkea melko pitkällä vesilinjalla.

VR6C:n kyntää aallokossa reilusti vettä, mistä seuraa ajoittain massiivisiakin roiskeita. Ne ohjautuvat kuitenkin mallikkaasti sivuille, joten tuulilasi ja avotila pysyvät pääsääntöisesti kuivina.

Myötä- ja sivuaallokossa sekä tyynessä keulaa saa nostettua jonkin verran trimmaamalla moottoria ylös niin paljon kuin potkurin pito sallii, mutta erityisen kevyeksi meno ei silti muutu. Ylätrimmillä kaarrokseen taitettaessa potkuri menettää herkästi pidon, ellei moottoritrimmiä laske. Moottoritrimmin käyttötarve siis korostuu.

Moottoripartneri Mercurylla on tarjolla lisävarusteena ActiveTrim -moottoritrimmiavustin, mutta VR6C:n tehdaslisävarusteisiin sitä ei ole listattu.

ActiveTrim osaa säätää moottoritrimmiä moottorin kierrosluvun ja nopeuden perusteella, mutta sen "älykkyys" ei riitä reagoimaan kesken kaarroksen pidon menettävän potkurin aiheuttamaan äkilliseen moottorin kierrosluvun nousuun tai olosuhteiden muutoksista johtuvaan trimmaamisen tarpeeseen.

Rungon ominaisuuksien puolesta vauhdikkaatkin kaarrokset sujuvat asiallisesti. Pitkällä vesilinjalla kaarrokseen taitettaessa VR6C kääntyy jyrkästi ja kallistuu melko voimakkaasti. Varsinaiseksi leikkaustaipumukseksi ajoittain kulmikas liikehdintä ei kuitenkaan äijy.

Suorituskyky ja taloudellisuus jäävät trimmausyrityksistä huolimatta käytössä olevaan tehoon ja kuljetettavaan massaan nähden vähän vajaiksi. Käytännössä harva kuitenkaan tarvitsee suurempaa kuin VR6C:lle mitattua 38 huippunopeutta.

Taloudellisin liukunopeus löytyy tavanomaista alhaisemmasta hiukan alle 20 solmun nopeudesta, jolloin kulutus jää 1,1 litraan meripeninkulmalla. 25 solmun nopeudessa kulutus nousee 1,3 litraan ja 30 solmun vauhdissa jo 1,7 litraan meripeninkulmalla. Parhaat verrokit kulkevat 25–30 solmua marssivauhtia selvästi vähemmällä.

Melutaso säilyy sopuisasti alle 80 desibelissä aina 30 solmun nopeuteen saakka. Uuden Mercuryn käyntiäänensävy on pehmeä eikä Baylinerin runkokaan liikoja pauku.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,4 0,8 57 600
4,2 1,0 58 1 000
5,8 1,0 61 1 500
6,9 1,5 64 2 000
10,2 1,4 67 2 500
13,9 1,3 71 3 000
19,7 1,1 73 3 500
23,6 1,3 75 4 000
27,3 1,4 78 4 500
30,2 1,7 81 5 000
37,9 2,1 86 5 800 = WOT

> Bayliner VR6 Cuddy + 225 hv Mercury F225 XL V6
> Kuorma 2 henk ja 150 l polttoainetta
> Aallokko 20–30 cm