Buster XL ja XXL (2020–) Uudet XL ja XXL ovat kuin identtiset pikku-Magnumit
Vastinetta rahalle?
Bustereiden suosio ei ole koskaan perustunut edullisuuteen tai poikkeukselliseen mukavuuteen, vaan pikemminkin kestävyyteen, käytännöllisyyteen ja käytön huolettomuuteen. Eikä siitäkään ole haittaa, että käytetylle Busterille on yleensä helppoa löytää ostaja.
Uuden sukupolven XL ja XXL eivät yritäkään olla luokkansa viimeistellyimpiä veneitä, vaan huviveneitä, joita voi myös turhia kainostelematta käyttää. Uudessa sukupolvessa on jopa pykälä enemmän karskiutta kuin edeltäjissä, piti siitä tai ei. Yleisilme ja osin myös varustelumahdollisuudet ohjaavat XL/XXL-malliparia pikemminkin yhteys- ja kalaveneeksi kuin päiväretkiveneeksi.
Rakenteissa ja viimeistelyssä on havaittavissa pientä epäjohdonmukaisuutta. Esimerkiksi ruostumattomasta teräksestä tehdyt kaiteet ja knaapit ovat paksuja ja näyttäviä, mutteivät kuitenkaan erityisen tukevia. Mitään epäilystä siihen, etteikö uuden sukupolven Busteritkin kestäisi isältä pojalle ja vielä pojanpojallekin, ei kuitenkaan jää.
Ominaisuuksiltaan uudet XL ja XXL ovat ottaneet edeltäjiinsä verrattuna taas askeleen eteenpäin. Tiukassa kilpailussa se tosin on tarpeenkin.
XL tuntuu omassa 5,5–6-metrin ja 100–115-hevosvoiman luokassa isolta veneeltä, mitä se myös ominaisuuksiltaan onkin. Sekä taka- että etuavotila ovat suuria ja korkeiden laitojen suojaamia. Ison veneen vaikutelmaa luo myös poikkeuksellisen kookkaat tuulilasi ja pulpetit.
Toisaalta XL on omassa vertailuryhmässään myös melko hintava vene. Kuten oheisesta kilpailijataulukosta voi havaita, on kaikkien pääkilpailijoiden listahinnat XL:ää edullisempia. Kaikkein kuluttajaystävällisimpiä hintoja esittää hinnastossa Bellan Falcon, jonka BR 6:n hintaetu XL:ään nähden on jopa 7 000 euron luokkaa. Falcon BR 7 on puolestaan noin 6 000 euroa XXL:ää edullisempi.
XXL:n hintakilpailukyky on 150-hevosvoimaisten ja 6–6,5-metrin mittaisten alumiinibowriderien luokassa parempi, mutta myös ominaisuuksissa kilpailu kovenee, kun muiden merkkien mallit vaihtuvat ja kasvavat pituuden lisäksi myös leveyttä. Sen myötä kokoluokasta ja mallista toiseen harppaus on muilla merkeillä tiloissa suurempi ja ominaisuuksissa tuntuvampi kuin Busterilla. XXL:n verrokeiksi sopivat esimerkiksi Falcon BR 7, Faster 625 SC, Husky R7, Silver Eagle BR ja BRX sekä Cross 64 BR.
Kuvat
Hinnat ja varusteet | |
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 100 hv | 41 530 € (XL, 100 hv Yamaha F100F) |
Pakettihinta 115 hv | 42 290 € (XL, 115 hv Yamaha F115B) |
Pakettihinta 130 hv | 48 740 € (XXL, 130 hv Yamaha F130A) |
Pakettihinta 150 hv | 51 160 € (XXL, 150 hv Yamaha F150D) |
Pakettihinta 150 hv | 52 800 € (XXL, 150 hv Yamaha F150G) |
Ajotietokone | vakio (Buster Q) |
Hydrauliohjaus | vakio |
Moottoritrimmiavustin | – |
Trimmitasot | 930 € (XXL vakio) |
Automaattiset trimmitasot | – |
Ajonestolaite | vakio (Yamaha Y-Cop) |
Tuulilasinpyyhin, sp/pp | 230 €/230 € (XXL molemmat vakio) |
Pilssipumppu | vakio (automaattinen) |
Kaksiakkujärjestelmä | – |
Virtapistoke, usb/12 v | vakio/vakio |
Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl (etäisyyssäätö, ylösnostettava etureuna, kääntyy) |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Karttaplotteri | vakio (Buster Q 10") |
Kaikuluotain | 340 € (Buster Q) |
Kalakaiku | 640 € (Buster Q) |
Audiolaite | 450 € (Buster Q) |
Ajokuomu | 1 250 €/1 350 € (XL/XXL) |
Kuomutalli | vakio, irrotettava |
Satamapeite | 505 €/536 € (XL/XXL) |
Peräsohva | vakio |
U-sohva | vakio (vain XXL) |
Sohvan pehmusteet | 475 €/620 € (XL/XXL) |
Keulan laitapenkki | 520 €/kpl (XXL vakio 1 kpl) |
Laitapenkin pehmuste | 191 €/kpl |
Pöytä | 365 € |
Aurinkotaso | 475 € |
Jääkaappi | 890 € (vain XXL) |
Lattiavalaistus | – |
Lattiapinnoitus | vakio (alumiinilevy) |
Vetokaari | 382 € |
Säilytystilojen lukot | – |
Kiinnittymisvarusteet | – |
Erikoisrunkoväri | – |
Eliönestomaalaus | – |
Testivene | 44 945 € (XL) |
53 130 € (XXL) |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa
- 27.04.2025 Ensiesittely Arcadia Yachts A80new (2026–)
- 26.04.2025 Ensiesittely Scanstrut Ultra -laturi (2025–)
- 26.04.2025 Uutinen Nautica Fennica -vuosikirja
- 25.04.2025 Ensiesittely JOOOL hybridipropulsio (2025–)