Sivustolla 106 vierailijaa

21.10.2019

Vastinetta rahalle?

Bustereiden suosio ei ole koskaan perustunut edullisuuteen tai poikkeukselliseen mukavuuteen, vaan pikemminkin kestävyyteen, käytännöllisyyteen ja käytön huolettomuuteen. Eikä siitäkään ole haittaa, että käytetylle Busterille on yleensä helppoa löytää ostaja.

Uuden sukupolven XL ja XXL eivät yritäkään olla luokkansa viimeistellyimpiä veneitä, vaan huviveneitä, joita voi myös turhia kainostelematta käyttää. Uudessa sukupolvessa on jopa pykälä enemmän karskiutta kuin edeltäjissä, piti siitä tai ei. Yleisilme ja osin myös varustelumahdollisuudet ohjaavat XL/XXL-malliparia pikemminkin yhteys- ja kalaveneeksi kuin päiväretkiveneeksi.

Rakenteissa ja viimeistelyssä on havaittavissa pientä epäjohdonmukaisuutta. Esimerkiksi ruostumattomasta teräksestä tehdyt kaiteet ja knaapit ovat paksuja ja näyttäviä, mutteivät kuitenkaan erityisen tukevia. Mitään epäilystä siihen, etteikö uuden sukupolven Busteritkin kestäisi isältä pojalle ja vielä pojanpojallekin, ei kuitenkaan jää.

Ominaisuuksiltaan uudet XL ja XXL ovat ottaneet edeltäjiinsä verrattuna taas askeleen eteenpäin. Tiukassa kilpailussa se tosin on tarpeenkin.

XL tuntuu omassa 5,5–6-metrin ja 100–115-hevosvoiman luokassa isolta veneeltä, mitä se myös ominaisuuksiltaan onkin. Sekä taka- että etuavotila ovat suuria ja korkeiden laitojen suojaamia. Ison veneen vaikutelmaa luo myös poikkeuksellisen kookkaat tuulilasi ja pulpetit.

Toisaalta XL on omassa vertailuryhmässään myös melko hintava vene. Kuten oheisesta kilpailijataulukosta voi havaita, on kaikkien pääkilpailijoiden listahinnat XL:ää edullisempia. Kaikkein kuluttajaystävällisimpiä hintoja esittää hinnastossa Bellan Falcon, jonka BR 6:n hintaetu XL:ään nähden on jopa 7 000 euron luokkaa. Falcon BR 7 on puolestaan noin 6 000 euroa XXL:ää edullisempi.

XXL:n hintakilpailukyky on 150-hevosvoimaisten ja 6–6,5-metrin mittaisten alumiinibowriderien luokassa parempi, mutta myös ominaisuuksissa kilpailu kovenee, kun muiden merkkien mallit vaihtuvat ja kasvavat pituuden lisäksi myös leveyttä. Sen myötä kokoluokasta ja mallista toiseen harppaus on muilla merkeillä tiloissa suurempi ja ominaisuuksissa tuntuvampi kuin Busterilla. XXL:n verrokeiksi sopivat esimerkiksi Falcon BR 7, Faster 625 SC, Husky R7, Silver Eagle BR ja BRX sekä Cross 64 BR.

 


Kuvat

  • Teksti: Jan Sjölund
  • Kuvat: Kerstin Zillmer ja Jan Sjölund
  • Videot: Buster
Hinnat ja varusteet  
   
Hinta ilman moottoria ei ilmoiteta
Pakettihinta 100 hv 41 530 € (XL, 100 hv Yamaha F100F)
Pakettihinta 115 hv 42 290 € (XL, 115 hv Yamaha F115B)
Pakettihinta 130 hv 48 740 € (XXL, 130 hv Yamaha F130A)
Pakettihinta 150 hv 51 160 € (XXL, 150 hv Yamaha F150D)
Pakettihinta 150 hv 52 800 € (XXL, 150 hv Yamaha F150G)
Ajotietokone vakio (Buster Q)
Hydrauliohjaus vakio
Moottoritrimmiavustin
Trimmitasot 930 € (XXL vakio)
Automaattiset trimmitasot
Ajonestolaite vakio (Yamaha Y-Cop)
Tuulilasinpyyhin, sp/pp 230 €/230 € (XXL molemmat vakio)
Pilssipumppu vakio (automaattinen)
Kaksiakkujärjestelmä
Virtapistoke, usb/12 v vakio/vakio
Säädettävä veneistuin vakio, 2 kpl (etäisyyssäätö, ylösnostettava etureuna, kääntyy)
Säädettävä ohjauspyörä
Karttaplotteri vakio (Buster Q 10")
Kaikuluotain 340 € (Buster Q)
Kalakaiku 640 € (Buster Q)
Audiolaite 450 € (Buster Q)
Ajokuomu 1 250 €/1 350 € (XL/XXL)
Kuomutalli vakio, irrotettava
Satamapeite 505 €/536 € (XL/XXL)
Peräsohva vakio
U-sohva vakio (vain XXL)
Sohvan pehmusteet 475 €/620 € (XL/XXL)
Keulan laitapenkki 520 €/kpl (XXL vakio 1 kpl)
Laitapenkin pehmuste 191 €/kpl
Pöytä 365 €
Aurinkotaso 475 €
Jääkaappi 890 € (vain XXL)
Lattiavalaistus
Lattiapinnoitus vakio (alumiinilevy)
Vetokaari 382 €
Säilytystilojen lukot
Kiinnittymisvarusteet
Erikoisrunkoväri
Eliönestomaalaus
Testivene 44 945 € (XL)
  53 130 € (XXL)