Targa 27.2 (2018–) – Tuttu juttu, mutta silti täysin uusi
Targat uudistuvat harvakseltaan ja silloinkin hienovaraisesti. Targa 27.2 näyttää ihan edeltäjältään, vaikka onkin täysin uusi venemalli.
Botnia Marinin valmistavaa Targaa voidaan hyvin pitää Suomen moottoriveneteollisuuden kruununjalokivenä. Liikevaihdolla mitattuna se on myös ylivoimaisesti Suomen suurin moottorivenemerkki, jonka maine on maailmallakin kova.
Targan ympärikuljettavaan ohjaushyttiin ja kannen alla oleviin makuutiloihin perustuva konsepti oli alkuperäisen ensiesittelyn aikana uniikki. Targa menestyi ja tuli kehittäneeksi uuden veneluokan, jonka mittapuuna se toimii tänä päivänäkin.
Kilpailijat, etenkin kotimaiset Nord Star ja Sargo, ovat hiipineet pikkuhiljaa Targan tontille, mutta toisaalta etenkin isommissa Targoissa on tapahtunut kehitystä myös toiseen suuntaa eli kilpailijoita kohti.
Mielikuva siitä, millainen vene Targa on, on lähes kaikilla vähääkään veneitä tuntevilla vahva. Vielä vahvempi se tuntuu olevan Targan ostajilla, joten malliuudistukset ovat olleet hyvin hillittyjä. Konsepti on pysynyt samana, vain mallivalikoima on kasvanut – sekä määrällisesti että fyysisesti.
Pienemmän pään Targat ovat ensisijaisesti yhteysveneitä, isommat täyttävät myös matkaveneen tunnusmerkit. Testissä oleva 27-jalkainen on Targa-malliston kolmanneksi pienin kokoluokka, ja asuttavuuden kannalta eräänlaisessa vaa’ankielen asemassa.
Vieritä vertailua
Targa T27.2
Pituus x leveys | 9,19 x 3,10 m |
Paino | 4 100 kg |
Tehoalue | 260–400 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
CE-luokitus | B / 8 henk. |
Hinta | 205 000 € (330 hv) |
Lisätietoja | www.targa.fi |
Nord Star 28 Patrol
9,30 x 3,10 m |
4 300 kg |
330–2 x 350 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
203 110 € (330 hv) |
www.nordstar.fi |
Sargo 28
8,80 x 2,98 m |
4 200 kg |
260–2 x 220 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
209 260 € (330 hv) |
www.sargoboats.fi |
Tykkää
- Merikelpoisuus ja mukavuus
- Taloudellisuus
- Kauttaaltaan tasaiset kulkukannet
- Laatuvaikutelma ja yksityiskohtiin paneutuminen
Älä tykkää
- Kaikki makuupaikat samassa tilassa
- Pieni pentteri
- Jyrkkä kulku toilettiin
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa