Sivustolla 119 vierailijaa

22.05.2019

Miten kulkee?

Volvo Pentan 5,5-litrainen D6 on ainoa T27.2:een tarjolla oleva moottori, mutta siitä on saatavilla kolme eri tehoversiota. Testiveneessä oli niistä tehokkain, jossa on hevosvoimia tasan 400.

Targan kohdalla suorituskykyodotukset ovat sen verran kovat, että testiyhdistelmälle mitattu hieman yli 37 solmun huippunopeus ei tunnu mitenkään ihmeelliseltä, vaikka kelpo tulos onkin.

Moottorivalikoiman järkivaihtoehdon muodostaa keskimmäinen 370-hevosvoimainen versio. Siinä on tehokkaimman version tavoin kiihtyvyyttä ja liukuunnousua nopeuttava kompressoriahdin, joka vähäväkisimmästä 330-hevosvoimaisesta versiosta puuttuu.

T27.2 kulkee marssivauhtia kiitettävän taloudellisesti. 400-heppaisella taloudellisin liukunopeus on 22–24 solmua, jolloin kulutus jää 1,3 litraan meripeninkulmalla. 1,5 litralla tai alle meripeninkulman matkan pääsee kiitettävän laajalla, 15–31 solmun nopeusalueella.

Targan tapaan suorituskykyä voi myös hyödyntää, sillä T27.2 on edeltäjiensä tapaan yksi kokoluokkansa mukavimpia ja merikelpoisimpia veneitä. Targan maine kovan kelin veneenä ei ole tuulesta temmattua.

T27.2 halkoo aaltoja määrätietoisesti mutta eleettömästi. Roiskeet ovat toisinaan massiivisia, mutta tuulilasille niitä yltää loppujen lopuksi vain harvoin. Massiivisesta ajotuntumasta huolimatta hallintalaitteisiin reagointi on selkeää ja välitöntä. Tämä pätee sekä ohjaukseen että trimmeihin.

Pitkittäisbalanssi on painavasta sisäperäkoneesta huolimatta pikemminkin hitusen keulapainoinen. T27.2. kulkee luonnostaan melko pitkällä vesilinjalla, mikä osaltaan parantaa aallokkoajomukavuutta, mutta latistaa vähän ajotuntumaa. Sekä moottoritrimmiä että trimmitasoja saa käyttää olosuhteiden niin vaatiessa reippaastikin, mutta molempiin on tarjolla apuna Volvo Pentan automatiikka.

Ohjaamossa on välittömästi tuttu tunnelma: tällainen Targan ohjaamo on ollut ainakin kutakuinkin 20 vuotta. Targa lienee viimeisiä venevalmistajia, joka voi esitellä uuden venemallin, jonka ohjaamossa ei ole uppoasennuspaikkaa plotterille. T27.2:ssa plotteri on ripustettu kojelaudan pintaan ruuvattuun asennussankaan, ihan kuin elektronisen navigoinnin alkuaikoina.

Targan kallistuskulmaltaan säädettävä kojelauta, jonka mukana muuttuu myös ratin ja kaasukahvan asento, on sen sijaan loistava. Sen ansiosta ajoasento on kohtuullisen kelpo sekä istuen että seisten. Suurimman kurottelutarpeen muodostaa kaukana kojelaudan päälle oleva plotteri.

Kojelaudan säädettävyydellä on suuri vaikutus myös ohjaamon läpikuljettavuuteen. Kun sivuovelliset veneet ovat viime vuosina yleistyneet, on suorastaan ihme, ettei muut valmistajat Sargoa lukuun ottamatta ole kojelaudan kallistuskulman säätöä sivuovellisiin veneisiinsä toteuttaneet.


Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
4,2 0,3 56 600
6,4 0,5 59 1 000
8,9 1,6 68 1 500
15,7 1,5 70 2 000
24,4 1,3 72 2 500
31,1 1,5 75 3 000
37,0 1,9 76 3 500
37,8 2,1 78 3 550 = WOT

> Targa 27.2 + 400 hv Volvo Penta D6-400 DPH
> G5-potkurit, kuorma 3 henk., 30 % polttoainetta ja 75 % vettä
> Tuuli 4–6 m/s, aallonkorkeus 20–30 cm