Sivustolla 135 vierailijaa

12.11.2018

Yamarin venyttää pohjoismaisen daycruiserin käsitettä uudella lippulaivallaan 88 DC:llä.

Yamarinin menestyksen kulmakiviä on ollut koko 2000-luvun ajan merkin laaja ja pidetty daycruiser-mallisto. Viimeisen viiden vuoden aikana siinä on tosin nähty ikääntymisen merkkejä, ja kilpailijat ovat painaneet päälle ja paikoin ohikin.

Uuden sukupolven Yamarin-daycruiserien vyörytys markkinoille alkoikin jo vuonna 2016 uudella lippulaivalla, Yamarin 81 DC:llä. Sen jatkoksi lupailtiin pienempiä 6–7-metrisiä malleja.

Sitten tapahtui parikin yrityskauppaa, jotka sotkivat suunnitelmat. Ensinnäkin Yamarinin perustanut Kesko myi Yamarinin Yamahalle, joka liitti sen aiemmin ostamaansa Busteriin.

Kauppaan ei kuitenkaan sisältynyt 81 DC:tä, eikä muita kehitysvaiheessa olleita, vielä julkistamattomia daycruiser-malleja. Ne Kesko myi Brandtille, joka meikkasi niistä Silverin uuden daycruiser-malliston. Silverin eläinkuntaan ex-Yamarinit liittyvät tulevalle mallivuodelle nimillä Raptor, Viper ja Tiger.

Samaan aikaan Busterilla otettiin kynä käteen ja ryhdyttiin piirtämään puhtaalta pöydältä ensimmäisiä Yamahan omistuksen aikana suunniteltuja ja tuotettuja Yamarin-uutuuksia. Mukaan projektiin palkattiin venesuunnittelija Kai Ilmanen, jonka vyöltä löytyy monta Keskon aikana suunniteltua Yamarin-menestysmallia sekä parin viime vuoden aikana lanseeratut Buster-uutuudet.

Uusi 88 DC on paljon vartijana. Se on selvästi aiempia Yamarin-malleja suurempi ja ulkomitoiltaan myös pääkilpailijoitaan kookkaampi. Yamarinin mallistossa se ei korvaakaan aiempaa lippulaivaa, suosittua 79 DC:tä, ainakaan heti.

Kuten ennenkin, Yamarinit valmistaa tietyt sopimusvalmistajat. Pienemmät mallit tekee Valkeakoskella Fenix-Marin Oy ja suuremmat Finnmaster Boats Oy:n Sammatin tehdas. Mallivuodelle 2019 joidenkin Yamarin-mallien tuotanto siirtyy Puolaan, jossa uutena Yamarin-valmistajana aloittaa Slepsk. Se valmistaa entuudestaan monen muunkin venemerkin, kuten Axoparin, Busterin, XO:n, Sea Rayn, Baylinerin, Quicksilverin ja Utternin malleja.

Puolassa valmistuu jatkossa muun muassa uudet 63-sarjan Yamarinit sekä vanhoista suosikkimalleista 65 DC ja alumiinirunkoinen Yamarin Cross 60 C. Suomen markkinoille tulevat 88 DC:t valmistetaan kuitenkin Sammatissa.

Vieritä vertailua

Yamarin 88 DC

8,80 x 2,95 m
2 350 kg
250–350 hv
C / 12 henk.
129 500 € (350 hv Yamaha F350A)
www.yamarin.com

Askeladden C83 Cruiser TSI

8,30 x 2,80 m
2 200 kg
300–400 hv
C / 10 henk.
141 690 € (350 hv Mercury F350V)
www.askeladden.no

Bayliner 842 Cuddy

8,88 x 2,55 m
2 900 kg
250–350 hv
C / 8 henk.
112 900 € (350 hv MerCruiser 6.2L)
www.bayliner.com

Finnmaster T8

8,10 x 2,72 m
2 200 kg
250–350 hv
C / 10 henk.
112 000 € (300 hv Yamaha F300B)
www.finnmaster.fi

Jeanneau Camarat 9.0 WA

8,60 x 2,98 m
2 380 kg
300–500 hv
C / 11 henk.
106 900 € (350 hv Mercury F350V)
www.jeanneau.com

Silver Raptor DCZ

8,05 x 2,76 m
2 150 kg
250–350 hv
C / 10 henk.
115 000 € (350 hv Suzuki DF350)
www.silverboats.fi

Uttern D77

7,69 x 2,55 m
1 848 kg
200–400 hv
C / 9 henk.
90 910 € (350 hv Mercury F350V)
www.uttern.com

Tykkää
  • Ajo-ominaisuudet
  • Suorituskyky
  • Tilava avotila
  • Tilava keulakajuutta
  • Laajat perätasot
Älä tykkää
  • Ahdas ja epäkäytännöllinen keskikajuutta
  • Säilytystilojen määrä ja käytettävyys