Yamarin 88 DC (2019–) Ylimittainen
Yamarin venyttää pohjoismaisen daycruiserin käsitettä uudella lippulaivallaan 88 DC:llä.
Yamarinin menestyksen kulmakiviä on ollut koko 2000-luvun ajan merkin laaja ja pidetty daycruiser-mallisto. Viimeisen viiden vuoden aikana siinä on tosin nähty ikääntymisen merkkejä, ja kilpailijat ovat painaneet päälle ja paikoin ohikin.
Uuden sukupolven Yamarin-daycruiserien vyörytys markkinoille alkoikin jo vuonna 2016 uudella lippulaivalla, Yamarin 81 DC:llä. Sen jatkoksi lupailtiin pienempiä 6–7-metrisiä malleja.
Sitten tapahtui parikin yrityskauppaa, jotka sotkivat suunnitelmat. Ensinnäkin Yamarinin perustanut Kesko myi Yamarinin Yamahalle, joka liitti sen aiemmin ostamaansa Busteriin.
Kauppaan ei kuitenkaan sisältynyt 81 DC:tä, eikä muita kehitysvaiheessa olleita, vielä julkistamattomia daycruiser-malleja. Ne Kesko myi Brandtille, joka meikkasi niistä Silverin uuden daycruiser-malliston. Silverin eläinkuntaan ex-Yamarinit liittyvät tulevalle mallivuodelle nimillä Raptor, Viper ja Tiger.
Samaan aikaan Busterilla otettiin kynä käteen ja ryhdyttiin piirtämään puhtaalta pöydältä ensimmäisiä Yamahan omistuksen aikana suunniteltuja ja tuotettuja Yamarin-uutuuksia. Mukaan projektiin palkattiin venesuunnittelija Kai Ilmanen, jonka vyöltä löytyy monta Keskon aikana suunniteltua Yamarin-menestysmallia sekä parin viime vuoden aikana lanseeratut Buster-uutuudet.
Uusi 88 DC on paljon vartijana. Se on selvästi aiempia Yamarin-malleja suurempi ja ulkomitoiltaan myös pääkilpailijoitaan kookkaampi. Yamarinin mallistossa se ei korvaakaan aiempaa lippulaivaa, suosittua 79 DC:tä, ainakaan heti.
Kuten ennenkin, Yamarinit valmistaa tietyt sopimusvalmistajat. Pienemmät mallit tekee Valkeakoskella Fenix-Marin Oy ja suuremmat Finnmaster Boats Oy:n Sammatin tehdas. Mallivuodelle 2019 joidenkin Yamarin-mallien tuotanto siirtyy Puolaan, jossa uutena Yamarin-valmistajana aloittaa Slepsk. Se valmistaa entuudestaan monen muunkin venemerkin, kuten Axoparin, Busterin, XO:n, Sea Rayn, Baylinerin, Quicksilverin ja Utternin malleja.
Puolassa valmistuu jatkossa muun muassa uudet 63-sarjan Yamarinit sekä vanhoista suosikkimalleista 65 DC ja alumiinirunkoinen Yamarin Cross 60 C. Suomen markkinoille tulevat 88 DC:t valmistetaan kuitenkin Sammatissa.
Vieritä vertailua
Yamarin 88 DC
8,80 x 2,95 m |
2 350 kg |
250–350 hv |
C / 12 henk. |
129 500 € (350 hv Yamaha F350A) |
www.yamarin.com |
Askeladden C83 Cruiser TSI
8,30 x 2,80 m |
2 200 kg |
300–400 hv |
C / 10 henk. |
141 690 € (350 hv Mercury F350V) |
www.askeladden.no |
Bayliner 842 Cuddy
8,88 x 2,55 m |
2 900 kg |
250–350 hv |
C / 8 henk. |
112 900 € (350 hv MerCruiser 6.2L) |
www.bayliner.com |
Finnmaster T8
8,10 x 2,72 m |
2 200 kg |
250–350 hv |
C / 10 henk. |
112 000 € (300 hv Yamaha F300B) |
www.finnmaster.fi |
Jeanneau Camarat 9.0 WA
8,60 x 2,98 m |
2 380 kg |
300–500 hv |
C / 11 henk. |
106 900 € (350 hv Mercury F350V) |
www.jeanneau.com |
Silver Raptor DCZ
8,05 x 2,76 m |
2 150 kg |
250–350 hv |
C / 10 henk. |
115 000 € (350 hv Suzuki DF350) |
www.silverboats.fi |
Uttern D77
7,69 x 2,55 m |
1 848 kg |
200–400 hv |
C / 9 henk. |
90 910 € (350 hv Mercury F350V) |
www.uttern.com |
Tykkää
- Ajo-ominaisuudet
- Suorituskyky
- Tilava avotila
- Tilava keulakajuutta
- Laajat perätasot
Älä tykkää
- Ahdas ja epäkäytännöllinen keskikajuutta
- Säilytystilojen määrä ja käytettävyys
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 04.04.2025 Kokeilu AMT 150 R (2025–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 24.04.2025 Uutinen Klassikkomerkki rantautuu Suomeen
- 24.04.2025 Uutinen Suomen Meripelastusseura ja Helly Hansen yhteistyöhön
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 23.04.2025 Uutinen Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa 1.5.2025
- 22.04.2025 Uutinen Marinekauppa avasi uuden venetarvikeliikkeen Vantaalle
- 22.04.2025 Uutinen Valassaarilla savuaa 23.4.2025
- 22.04.2025 Uutinen Fairlinelle löytyi ostaja