Sivustolla 132 vierailijaa

12.11.2018

Miten kulkee?

Yamarinin daycruiserit on tunnettu hyvistä ajo-ominaisuuksistaan, eikä uusi lippulaiva tuota pettymystä. 88 DC:n pysty ja pitkä keularanka halkoo tehokkaasti vasta-aaltojakin, kunhan keulaa painaa moottoritrimmillä vähän alas.

Myötä-aallokkoon voikin sitten lasketella reippaastikin, ilman että mukavuus siitä mitenkään kärsii. Sivuaallokkokäytös on mukavan neutraalia. 88 DC ei turhia vaapu eikä suuntavakaus kärsi. Balanssi on hyvä sekä pituus- että poikittaissuuntaan.

Pohjakulma on perässä pari astetta aiempia Yamarinin daycruisererita loivempi, mutta se ei oikeastaan haittaa. Pitkä ja keulasta syvä runko sekä yli 2,5 tonniin nouseva massa mahdollistavat vauhdikkaan aallonharjalla hurjastelun vielä metrisessä aallokossakin.

Yamarin päästiin ajamaan molemmilla nykyisillä moottorivaihtoehdoilla eli 300-hevosvoimaisella V6:lla ja 350-hevosvoimaisella V8:lla. Jo V6 riittää voimanlähteeksi mainiosti, vaikka V8:ssa on oma ylenpalttisuuden viehätyksensä.

V8 on paitsi tehokkaampi myös janoisempi, tosin aika merkityksettömillä nopeusalueilla eli huippunopeudella ja liukukynnyksen tuntumassa. Molemmille moottorivaihtoehdoille luontevan tuntuisella 25–30 solmun marssivauhdilla tilannen kääntyy päälaelleen, ja V8 on jopa marginaalisesti V6:sta taloudellisempi. Huippunopeudessa eroa on viitisen solmua, 40 solmun raja rikkoutuu molemmilla.

Kiihtyvyydessä ero jäi mutu-menetelmällä arvioituna pieneksi, sillä Yamahan V6:nenkin vääntää hyvin. V8:n voimat olivat potkurille ajoittain liikaa, joten koneen ärhäkkä kaasuun reagointi ei kaikissa tilanteissa tuntunut realisoituvan aivan toivotulla tavalla.

V8 on selvästi V6:sta painavampi kone, mutta 88 DC:n tapauksessa se ei ole ongelma, sillä pitkä runko kantaa painavan koneen ongelmitta, eikä moottorivaihtoehtojen keskinäisessä ajettavuudessa ole merkittäviä eroja. Selkein ero on liukukynnyksessä, joka on kevyemmässä V6:ssa loivempi ja alhaisemmassa nopeudessa. 15 solmun nopeudessa V6:lla varustettu 88 DC kulkee jo kohtuullisen siistissä asennossa, mutta V8:lla vielä kyntää.

Sähköinen ohjaustehostin on arvokas (noin 3 000 €), mutta molempien moottorivaihtoehtojen yhteyteen erityisen suositeltava lisävaruste, eikä V8:a ilman sitä oikeastaan edes saakaan. Tehostin tekee ohjauksesta kevyen ja tarkan paitsi satamapyörittelyssä myös ylätrimmillä merimaileja niellessä.

Ohjaamoon asettuu mukavasti, tosin istuttaessa lyhyille kuskeille voi olla haaste nähdä korkean kojelaudan yli. Penkissä ei ole korkeuden säätöä, mutta poikkeuksellisen kookas ylös nostettava istuimen etureuna ja tavanomaista korkeampi selkänoja, jonka ansiosta korkeampi niin kutsuttu offshore-istuma-asento on keskivertoa parempi. Ratin kallistuskulmansäätö auttaa sopivan ajoasennon löytymisessä.

 


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
5,0 1,2 1 000
7,6 2,2 2 000
14,0 2,1 3 000
20,6 1,7 3 500
29,4 1,6 4 000
33,7 1,8 4 500
38,4 2,1 5 000
41,8 2,4 5 500
45,6 2,9 5 900 = WOT

> Yamarin 88 DC + 350 hv Yamaha F350A
> Potkuri 17" Solas Lexor Plus
> Kuorma 2 henk. ja 150 l polttoainetta
> Murtovesi, veden lämpötila 10°C

kn l/mpk dB(A) r/min
4,5 1,0 1 000
6,6 1,4 2 000
13,6 1,2 3 000
17,5 1,7 3 500
22,4 1,7 4 000
29,8 1,8 4 500
34,4 1,9 5 000
39,6 2,0 5 500
40,5 2,2 5 700 = WOT

> Yamarin 88 DC + 300 hv Yamaha F300B
> Potkuri 17" Solas Lexor
> Kuorma 2 henk. ja 150 l polttoainetta
> Murtovesi, veden lämpötila 10°C