Yamarin 88 DC (2019–) Ylimittainen
Mahtuuko mukaan?
Yamarinin kantavuus on peräti 12 henkilöä, ja avotila sen mukainen. Sopivasti sovitellen kantavuuden mukainen pääluku mahtuu myös istumaan 88 DC:n avotilaan, mutta silloin on kyllä jo tupaten täyttä.
Mukavasti laajaan avotilaan asettuu 8–10 henkilöä: kolme ohjaamon erillisistuimille ja loput avotilan sohville. Mukavimmat sohvapaikat ovat paapuurin laidalta perään poikittain taittuvalla kulmasohvalla.
Avotilan pöytä ei ole valtavan suuri, mutta sen ääreen mahtuu kuitenkin 4–5 istuskelemaan. Pöytä on vakiovaruste, sohvan petausmahdollisuus aurinkotasoksi tulee mukaan Deluxe-varustepaketin myötä. Siihen sisältyy myös avotilan kattava korkea kaksiosainen ajokuomu, satamapeite on vakiovaruste.
Keulakajuutta on tilavuudeltaan ja tilaratkaisultaan hyvinkin onnistunut. Avotilasta kajuuttaan johtava liukuovi, on kohtuullisen kookas ja kulkeminen sujuvaa. Oven takana on sopivasti väljyyttä, mikä onkin hyvä, sillä kajuutta on kuitenkin sen verran matala, että liikkuminen tapahtuu kumarassa. Juuri seisomakorkeus – tai sen puute – on yksi tekijä, mikä erottaa liki yhdeksän metrisen daycruiserin keulakajuutan saman pituisen sportcruiserin kajuutasta.
Yamarinissa ovensuussa on kuitenkin kohtuullisen helppo liikkua tarvittaviin suuntiin: oven takana olevaan erilliseen toilettiin, keulavuoteelle tai paapuurin olevalle sohvalle. Sohva on tärkeä, sillä esimerkiksi pukeutuminen ja tavaroiden hakeminen vuoteen alla olevasta säilytystilasta käy huomattavasti helpommin sohvalla istuen kuin matalassa tilassa syvässä kumarassa seisten.
Runkoikkunoiden lisäksi koeajetuista protoveneistä puuttui myös tuotantoveneisiin vakioksi tuleva avattava kansiluukku. Kun ne ovat paikallaan, tulee kajuuttaan luonnonvaloa varmasti ihan eri tavalla kuin kahden kattoikkunan varassa olleiden protoveneiden kajuuttaan. Ilmanvaihto tapahtuu mekaanisten tuulettimen sekä runkoikkunoissa olevien tuuletusventtiilien, kansiluukun ja oven raottamisen avulla.
Eniten spekuloitavaa aiheuttaa keskiveneen makuutilan toteutus. Liki yhdeksänmetriseksi veneeksi tila on poikkeuksellisen matala ja hankalasti saavutettavissa.
Helpoimmalla vuoteelle pääsee avotilaan avautuvasta luukusta, mutta sieltäkin suoraan vuoteelle pudottautuen ja pujottautuen. Myös keulakajuutasta on yhteys keskivuoteelle, mutta se on aikuiselle yksinkertaisesti liian ahdas ryömiä. Vuode on sinänsä riittävän kokoinen kahdelle, mutta tila vuoteen päällä on niin matala, ettei arkkuvaikutelmalta ja ahtauden tunteelta voi välttyä.
Kuvat
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 04.04.2025 Kokeilu AMT 150 R (2025–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 24.04.2025 Uutinen Klassikkomerkki rantautuu Suomeen
- 24.04.2025 Uutinen Suomen Meripelastusseura ja Helly Hansen yhteistyöhön
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 23.04.2025 Uutinen Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa 1.5.2025
- 22.04.2025 Uutinen Marinekauppa avasi uuden venetarvikeliikkeen Vantaalle
- 22.04.2025 Uutinen Valassaarilla savuaa 23.4.2025
- 22.04.2025 Uutinen Fairlinelle löytyi ostaja