Galeon 640 Fly (2018–) – Innovaatioita keulassa, perässä ja sivuilla
Miten kulkee?
Galeon ilmoittaa 640 Flyn kuivapainoksi reilut 35 tonnia, joten kiloissa ei ole pihistelty. Testiveneessä oli lisäksi polttoaine- ja vesitankit täynnä, matkatavaroita lukuun ottamatta täysi risteilyvarustus ja 400-kiloinen vesijetti uimatasolla.
Konehuoneessa jytisee tasaluku, kaksi 1 000-hevosvoimaista Volvo Pentan 13-litraista rivikuutosta. Vaikka kyseessä on liki peruskoneet, on kaasuun reagointi yllättävänkin terävää kautta koko kierroslukualueen.
Huippunopeus nousee liki 28 solmuun, mikä riittää hyvin luontevaan, hieman yli 20 solmun marssivauhtiin. 1 200-hevosvoimaisilla V8-MANeilla kevyemmin kuormatulle yksilölle on mitattu 34 solmun huippunopeus, mikä venyttää marssinopeuksia aina noin 27 solmuun saakka.
Kulutus tosin saa miettimään, onko tällaiset nopeudet tämän kokoisille ja painoisille aluksille lainkaan hyväksyttäviä: 10–12 litraa meripeninkulmalla on melkoista tuhlausta. Alle 10 solmun uppoumanopeuksilla kulutus on huomattavasti kohtuullisempaa vaikkei pientä: 4–5 litraa meripeninkulmalla.
Mittasuhteet pitävät huolen siitä, ettei 640 Fly ole mitenkään ketterä ajettava. Se liikehtii pikemminkin rauhallisen jylhästi, joskin jo metrin korkuiseen aaltoon välistä hiukan yllättävästi tussahtaen. Alkureagointi ohjaukseen on mukavan välitön, mutta tiukatkin manööverit vaativat tilaa, sillä kääntösäde on liukunopeuksilla iso.
Testiveneessä ei oltu hifistelty joystick-satamahallintalaitteella eli käytössä oli kaasukahvojen lisäksi perinteiset keula- ja peräohjailupotkurit. Hyvin toimii.
Sisäohjaamossa on kaksi laadukasta ja mukavaa kapteeninistuinta, mutta tyypilliseen tapaan niissä istuminen tarkoitetulla tavalla käy vain autopilotilla kruisatessa. Ratti, kaasukahvat ja monitoiminäytöt ovat ulottuvilla vain ohjaamossa penkin etureunalta kurottaen.
Yläohjaamossa hallintalaitteet ovat penkillä istuttaessa osuvammin käsillä, mutta silti lähes missä tahansa kuusimetrisessä, noin 30 000 euroa maksavassa bowriderissa on parempi ohjaamon ergonomia. Eikä tämä tuomio todellakaan koske vain Galeonia.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja käyntinopeus
kn | l/h | l/mpk | r/min |
8,8 | 36,0 | 4,1 | 1 000 |
10,1 | 60,0 | 5,9 | 1 200 |
11,1 | 108,0 | 9,7 | 1 400 |
11,2 | 150,0 | 13,4 | 1 600 |
17,1 | 180,0 | 10,5 | 1 800 |
20,3 | 228,0 | 11,2 | 2 000 |
23,5 | 288,0 | 12,3 | 2 200 |
27,7 | 378,0 | 13,6 | 2 500 = MAX |
> Galeon 640 FLY
> 2 x 1 000 hv Volvo Penta D13-1000
kn | l/h | l/mpk | r/min |
9,7 | 42,7 | 4,4 | 900 |
12,5 | 112,0 | 9,0 | 1 200 |
16,0 | 153,9 | 9,6 | 1 400 |
20,2 | 217,2 | 10,8 | 1 600 |
24,3 | 286,8 | 11,8 | 1 800 |
27,3 | 337,8 | 12,4 | 2 000 |
31,2 | 410,0 | 13,1 | 2 200 |
34,5 | 489,1 | 14,2 | 2 350 = MAX |
> Galeon 640 FLY
> 2 x 1 200 hv MAN V8-1200
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 04.04.2025 Kokeilu AMT 150 R (2025–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 24.04.2025 Uutinen Klassikkomerkki rantautuu Suomeen
- 24.04.2025 Uutinen Suomen Meripelastusseura ja Helly Hansen yhteistyöhön
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 23.04.2025 Uutinen Trossi-jäsenpalvelun kausi alkaa 1.5.2025
- 22.04.2025 Uutinen Marinekauppa avasi uuden venetarvikeliikkeen Vantaalle
- 22.04.2025 Uutinen Valassaarilla savuaa 23.4.2025