Sivustolla 158 vierailijaa

08.05.2020

Mitä uutta?

Lujitemuovista valmistetun Saxdorin linjat ovat modernilla tavalla raikkaat ja valtavirrasta erottuvat. Mattilalla on kyky luoda yksityiskohdiltaan rikkaita ja tyyliteltyjä kokonaisuuksia. Saxdorin suunnittelussa apuna on ollut tunnettu slovenialainen suunnittelutoimisto J & J Design.

Kahdella voimakkaasti muotoillulla stepillä varustettu porraspohja on kuuden metrin kokoluokassa tuiki harvinainen ratkaisu. Portaiden ideana on ohjata rungon ja veden väliin ilmaa ja siten parantaa hyötysuhdetta, mutta tavoittelemisen arvoista etua on yleensä ajateltu saavutettavan vasta isommissa ja painavammissa veneissä. Saxdorissa portaat kuitenkin on, eikä lopputulema ole huono. 

Portaiden lisäksi Saxdorin runko on myös poikkeuksellisen jyrkkä, v-kulma on 22,5 astetta. Tyypillisempi lukema kuuden metrin kokoluokassa on 18–20 astetta. 

Tilaratkaisujen osalta kaksi asiaa osuu silmään heti sillä sekunnilla, kun Saxdoriin luo ensisilmäyksen. Ne ovat satulaistuin ja avoin perä.

Avoimen peräpeilin ansiosta uimatasojen kautta veneeseen kulkeminen ei voisi olla helpompaa. Myös vesiurheiluharrasteisiin avoperä on omiaan. 

Esteettömyydellä on myös nurjat puolensa, kuten veden nouseminen peruuttaessa hanakasti turkille ja tavaroiden riski tippua kyydistä. Mitään irtotavaraa ei lattialle kannata siksi ajon ajaksi jättää. Koeajopäivän aikana lattialle tippui kaksi esinettä, kameran vastavalosuoja ja kaiuttimen ritilä, ja molemmat oli meressä ennen kuin kissaa ehti sanoa. 

Myös satulapenkki määrittää yllättävän monta asiaa jo pelkästään olemassaolollaan. Niistä ehkä merkittävin on henkilömäärän rajoittuminen kolmeen, sillä muita istumapaikkoja ei ole. 

Satulapenkillä on kuitenkin varsin mukava matkustaa, jossa oma lukunsa on tavallisella sohvalla tai tuolilla istumisesta tyystin poikkeava fiilis. Satulapenkillä on ikään kuin jännempää ratsastaa ja matkustajanakin on enemmän osallisena. Toisaalta veneessä oleskeluun satulaistuin ei ole omiaan, eikä se mahdollista juurikaan muunneltavuutta tai monikäyttöisyyttä.

Veneessä oleskeluun liittyvää kekseliäisyyttä löytyy sen sijaan korotetun keulatäkin alta, jossa olevan ison tavaralaarin pohjalle sopii sama lisävarusteena saatava patjasarja kuin kannen päälle. Camping-henkisen majoittumismahdollisuuden viimeistelee avoimeen luukkuun sopivat kuomuseinämät, luukun ikkuna, virtapistoke ja valaisin. Tässäpä todellinen teltta-daycruiser.


Kuvat

Tekniset tiedot

Pituus 5,94 m
Leveys 2,29 m
Syväys 0,72 m
Paino 780 kg
Pohjakulma 22,5°
Polttoainesäiliö 110 l
Makeavesisäiliö
CE-luokitus C
Kantavuus 3 henk.
Tehoalue 100–175 hv
Moottorityyppi Perämoottori, XL-riki
Koeajomoottori 175 hv Mercury F175 XL V6
Huippunopeus 44,8 kn @ 5 800 r/min
Kulutus @ 25 kn 0,7 l/mpk @ 3 500 r/min
Melutaso @ 25 kn 80 dB(A) @ 3 500 r/min

 

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Puola (Elite Shipyard Elk)
Valmistaja Saxdor Yachts Oy, Helsinki
  www.saxdoryachts.com 
Myyjä Nylunds's Boathouse, Pohjankuru
  www.nylundsboathouse.com 

 

Hinnat ja moottorivaihtoehdot

38 330 € 150 hv Mercury F150 XL
39 820 € 150+ hv Mercury F150 XL ProXS
45 400 € 175 hv Mercury F175 XL V6