Saxdor 200 Pro Sport (2021–) – Henkilökohtainen päivän piriste
Mitä uutta?
Lujitemuovista valmistetun Saxdorin linjat ovat modernilla tavalla raikkaat ja valtavirrasta erottuvat. Mattilalla on kyky luoda yksityiskohdiltaan rikkaita ja tyyliteltyjä kokonaisuuksia. Saxdorin suunnittelussa apuna on ollut tunnettu slovenialainen suunnittelutoimisto J & J Design.
Kahdella voimakkaasti muotoillulla stepillä varustettu porraspohja on kuuden metrin kokoluokassa tuiki harvinainen ratkaisu. Portaiden ideana on ohjata rungon ja veden väliin ilmaa ja siten parantaa hyötysuhdetta, mutta tavoittelemisen arvoista etua on yleensä ajateltu saavutettavan vasta isommissa ja painavammissa veneissä. Saxdorissa portaat kuitenkin on, eikä lopputulema ole huono.
Portaiden lisäksi Saxdorin runko on myös poikkeuksellisen jyrkkä, v-kulma on 22,5 astetta. Tyypillisempi lukema kuuden metrin kokoluokassa on 18–20 astetta.
Tilaratkaisujen osalta kaksi asiaa osuu silmään heti sillä sekunnilla, kun Saxdoriin luo ensisilmäyksen. Ne ovat satulaistuin ja avoin perä.
Avoimen peräpeilin ansiosta uimatasojen kautta veneeseen kulkeminen ei voisi olla helpompaa. Myös vesiurheiluharrasteisiin avoperä on omiaan.
Esteettömyydellä on myös nurjat puolensa, kuten veden nouseminen peruuttaessa hanakasti turkille ja tavaroiden riski tippua kyydistä. Mitään irtotavaraa ei lattialle kannata siksi ajon ajaksi jättää. Koeajopäivän aikana lattialle tippui kaksi esinettä, kameran vastavalosuoja ja kaiuttimen ritilä, ja molemmat oli meressä ennen kuin kissaa ehti sanoa.
Myös satulapenkki määrittää yllättävän monta asiaa jo pelkästään olemassaolollaan. Niistä ehkä merkittävin on henkilömäärän rajoittuminen kolmeen, sillä muita istumapaikkoja ei ole.
Satulapenkillä on kuitenkin varsin mukava matkustaa, jossa oma lukunsa on tavallisella sohvalla tai tuolilla istumisesta tyystin poikkeava fiilis. Satulapenkillä on ikään kuin jännempää ratsastaa ja matkustajanakin on enemmän osallisena. Toisaalta veneessä oleskeluun satulaistuin ei ole omiaan, eikä se mahdollista juurikaan muunneltavuutta tai monikäyttöisyyttä.
Veneessä oleskeluun liittyvää kekseliäisyyttä löytyy sen sijaan korotetun keulatäkin alta, jossa olevan ison tavaralaarin pohjalle sopii sama lisävarusteena saatava patjasarja kuin kannen päälle. Camping-henkisen majoittumismahdollisuuden viimeistelee avoimeen luukkuun sopivat kuomuseinämät, luukun ikkuna, virtapistoke ja valaisin. Tässäpä todellinen teltta-daycruiser.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 5,94 m |
Leveys | 2,29 m |
Syväys | 0,72 m |
Paino | 780 kg |
Pohjakulma | 22,5° |
Polttoainesäiliö | 110 l |
Makeavesisäiliö | – |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 3 henk. |
Tehoalue | 100–175 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 175 hv Mercury F175 XL V6 |
Huippunopeus | 44,8 kn @ 5 800 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,7 l/mpk @ 3 500 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 80 dB(A) @ 3 500 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola (Elite Shipyard Elk) |
Valmistaja | Saxdor Yachts Oy, Helsinki |
www.saxdoryachts.com | |
Myyjä | Nylunds's Boathouse, Pohjankuru |
www.nylundsboathouse.com |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
38 330 € | 150 hv Mercury F150 XL |
39 820 € | 150+ hv Mercury F150 XL ProXS |
45 400 € | 175 hv Mercury F175 XL V6 |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa
- 27.04.2025 Ensiesittely Arcadia Yachts A80new (2026–)