Saxdor 200 Pro Sport (2021–) – Henkilökohtainen päivän piriste
Mahtuuko mukaan?
Kolmen hengen kapasiteetti on kuusimetriselle veneelle niukka, mutta asia kannattaa suhteuttaa omaan käyttöön. Kuinka usein useammalle paikalle on oikeasti tarvetta?
Koska satulapenkki on veneen keskilinjalla, jää sen molemmille sivuille ja taakse hyvin liikkumatilaa. Kolme henkeä mahtuu liikkumaan ja olemaan Saxdorissa yhtä aikaa sujuvasti.
Pulpetin etupuolella turkki on kahden matalan askelman verran avotilaa korkeammalla. Periaatteessa leveän ohjauspulpetin molemmilla puolilla on yhdenvertainen kulkuväylä, mutta käytännössä paapuurin sivu on selvästi suositeltavampi käytettäväksi, sillä styyrpuurin laidalla saa olla erittäin varovainen, ettei osu reidellä pulpetin reunassa olevaan kaasukahvaan. Yllätys on ikävä, kun vene ampaisee äkisti ja odottamatta liikkeelle. Kahvan paikkaa olisi parempi siirtää, ja niin Saxdorilla ollaan myös tekemässä.
Tasainen keulakansi sopii mainiosti vaikkapa heittokalastukseen tai lisävarusteena saatavilla patjoilla varustettuna auringonpalvontaan. Keulakansi kokonaisuudessaan on suuri etureunasta saranoitu luukku, joka aukeaa noin 45 asteen kulmaan.
Ison luukun alla on kookas tavaratila. Tavaraa mahtuu paljon, mutta yksittäisten esineiden haaliminen isosta laarista ei ole kaikissa tilanteissa ihan helppoa. Ja jos tavaralaarilla asioi styyrpuurin puolelta, pitää kaasukahvaa taas muistaa varoa.
Toinen päätavaratila on satulapenkin uumenissa. Tilaa on yllättävän paljon, mutta täyttö sopii paremmin tavaroille, joita tarvitaan vasta perillä. Penkkiä kun ei mieluusti turhaan availe, varsinkaan jos mukana on matkustajia. Köysien ja lepuuttimien säilytykseen sopii parhaiten peräkulmien laitoihin upotetut kannelliset lokerot. Saxdorin tapauksessa säilytystiloja tarvitaan, sillä tavaroita ei voi avoimesta perästä johtuen jättää lattialle tai keulakannelle pyörimään.
Päivän mittaan käy myös selväksi, että pientavaratiloista ja laskutasoista on pulaa. Kameraa, vihkoa, aurinkolaseja tai puhelinta ei saa laskettua hetkeksi käsistä oikein mihinkään.
Kolmen hengen satulapenkin tilalle tulee saataville myös perinteisempi kahdessa rivissä ja kaksi rinnan istuttava tilaratkaisu, joka nostaa henkilömäärän neljään. Oheinen pohjakuva antaa osviitta 2 500 euron kalustepaketista.
Kuvat
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa
- 27.04.2025 Ensiesittely Arcadia Yachts A80new (2026–)