Saxdor 200 Pro Sport (2021–) – Henkilökohtainen päivän piriste
Vastinetta rahalle?
Vakiovarustelultaan Saxdor on pääosin varsin tavanomainen avovene ilman erityisiä hienouksia, ellei sellaiseksi laske vakiona olevaa kansipinnoitemattoa. Se tuntuu jalan alla mukavan pehmeältä ja turvallisen pitävältä.
Karttaplotterin sisältävä monitoiminäyttö alkaa olla vakiona jo suomalaisten valtamerkkien pienemmän pään malleissakin, mutta Saxdoriin plotterin valitaan vasta lisävarustelistalta. Toisaalta niitä saa leveään kojelautaan kaksikin, mikä kuuden metrin kokoluokassa on vielä harvinaista.
Saxdorin Suomi-hinnat alkavat kilpailukykyisesti alle 30 000 eurosta. Sillä saa perusvarusteisen 200 Sportin varustettuna 100-hevosvoimaisella Mercurylla. Tehokkaamman ja paremmin varustellun 200 Pro Sportin hinnat alkavat kymppitonnin ylempää, mutta kuten vertaa-osio osoittaa, ei nekään ole pielessä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Vesijettien suosio on viime vuosina ollut kovassa kasvussa, ja Saxdor ratsastaa satulapenkkeineen jettihuuman harjalla. Vertailun jetteihin se kuitenkin häviää armotta suorituskyvyssä ja hinnassa, mutta niin häviää kaikki muutkin veneet.
Veneiden valtti on pohjimmiltaan tila, jota riittää sekä tavaroille että henkilöille. Tavaroiden osalta Saxdor peittoaa jetit, mutta häviää henkilömäärässä kokoisilleen veneille.
Kuuden metrin kokoluokassa on varmasti käytännöllisempiä ja monikäyttöisempiä kalaveneitä, perheveneitä ja retkiveneitä kuin Saxdor 200. Mutta jos haluaa kauniina kesäpäivänä viihdyttää itseään ja toisinaan yhtä tai kahta muuta yksinkertaisesti ajelemalla tai käyntikohteissa piipahtamalla, on Saxdor jo paljon vahvemmalla.
Saxdorissa on tyyliä ja luonnetta vaikka muille jakaa, eikä innovaatioista ja ainutlaatuisuuksistakaan ole pulaa. Toisaalta siitä on myös suhteellisen helppo löytää kipupisteitä, joista homma voi jäädä kiikastamaankin.
Joukosta poikkeavuus voi olla Saxdorin voimavara. Se saattaa puhutella sellaista ostajaa, joka ei veneistä ole vielä muuten innostunut. Yhtä hyvin se voi houkutella valtavirtaan "turtuneita" veneilijöitä, tai olla houkuttelematta.
Uuden ja valtavirrasta poikkeavan luominen on Mattilan erikoisosaamista, ennakkoluulottoman visionäärin tavaramerkki. Ja sitä on taas Saxdorin muodossa saatu. Sen, kehkeytyykö Saxdorista Aquadorin tai Axoparin kaltainen menestysbrändi, näyttää lopulta vasta aika ja markkinat. Pienveneitä Saxdorin mallistoon ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa lisää, vaan merkki keskittyy seuraavaksi 32 ja 40 jalan kokoluokkiin.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 150 hv | 38 330 € (Mercury F150 XL) |
Pakettihinta 150+ hv | 39 820 € (Mercury F150 XL ProXS) |
Pakettihinta 175 hv | 45 400 € (Mercury F175 XL V6) |
Ajotietokone | vakio (Mercury VesselView Mobile) |
1 180 € (Mercury VesselView 403) | |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (sähköhydraulinen, Mercury F175) |
Trimmitasot | vakio |
Automaattiset trimmitasot | – |
Moottoritrimmiavustin | – |
Ajonestolaite | 550 € (Mercury TDS) |
Tuulilasinpyyhin | – |
Pilssipumppu | vakio, 2 kpl |
Kaksiakkujärjestelmä | – |
Virtapistoke | vakio, 1 kpl |
Karttaplotteri | 1 800 € (9" Simrad GO9) |
Kaksi karttaplotteria | 2 960 € (2 x 9" Simrad GO9) |
Kaikuluotain | 410 € |
Audiolaite | 720 € |
Säädettävä tuulilasi | vakio |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Säädettävä veneistuin | – |
Satulaistuin | vakio (3 henk.) |
Etu- ja takaistuin | 2 560 € ( 2 + 2 henk., satulaistuimen tilalle) |
Istuinpehmusteet | vakio |
Aurinkotaso | 550 € (keulapatjat) |
Pöytä | – |
Jääkaappi | – |
Kylmälaukku | 230 € |
Makeavesijärjestelmä | – |
Pesuallas ja hana | – |
Suihku | – |
Turkkivalaistus | 450 € |
Turkkipinnoitus | vakio (liimattu kansipinnoitematto) |
Vetokaari | 930 € (paalu) |
Varustekaari | 1 680 € |
Ajokatos | 2 050 € / 2 300 € (soft-top / t-top) |
Ajokuomu | 970 € (bimini-top) |
Satamapeite | 410 € (satulapenkki ja pulpetti) |
Telttakajuutta | 1 220 € |
Lukolliset säilytystilat | – |
Kiinnittymisvarusteet | 310 € |
Runkoväri | 1 680 € (puna-musta tai turkoosi-musta teippaus) |
Kölirauta | – |
Eliönestomaalaus | – |
Testivene | 51 950 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla
- 27.04.2025 Ensiesittely Hanse 360 ST (2025-)
- 27.04.2025 Uutinen Leo’s Pizzerian uunit lämpenevät toukokuun alussa
- 27.04.2025 Ensiesittely Arcadia Yachts A80new (2026–)